Skip to main content

Angazujacy content: 9 decydujacych czynników, które przekonaja Twoich odbiorców

Jak dokladnie wygladaja tresci, które przyciagaja czytelników? Na jakich fundamentach sa zbudowane? I z jakich elementów powinny sie skladac?

Internet jest przepelniony, zapchany stronami wysokiej i slabej jakosci, pomocnymi i bezuzytecznymi informacjami, pelen pozytywnych i negatywnych wydarzen. Do istniejacych juz tresci codziennie dolaczaja nowe, niezliczone –  widmo „zachlysniecia sie“ contentem nie jest wiec tak odlegle.

Sposród krazacych w sieci tresci, czytelnik wybiera tylko te, które naprawde do niego przemawiaja. Kto chce poprzez content dostarczyc odpowiedzi na pytania uzytkownika, a przy tym sklonic go do wykonania ruchu sprzedazowej konwersji, musi zaoferowac cos wiecej niz tylko dopasowany do niego tekst. Tylko gdy artykul zostal stworzony, by zachwycac i zaskakiwac, odbiorca gotów jest nie tylko sie z nim zapoznac, ale równiez klikac dalej – by dokonac zakupu lub pobrac plik na dysk.

Ale jak dokladnie wygladaja tresci, które przyciagaja czytelników? Na jakich fundamentach sa zbudowane? I z jakich elementów powinny sie skladac?

Angazujacy content: podstawy perswazyjnego tekstu

Ciezko zdefiniowac porywajacy content, nawet eksperci nie sa zgodni co do czynnika stanowiacego o niezwyklosci tresci. Ponadto, dana zawartosc nie przemówi do kazdego czytelnika w taki sam sposób. Dziala tutaj zasada: gusta sa róznorodne, grupy docelowe czesto zróznicowane. Kto jednak zauwaza powtarzalnosc wzorców charakterystycznych dla angazujacej tresci, zdola w porywajacy sposób przekazac swoja wiadomosc.

Jakie teksty uzytkownicy czytaja do ostatniej kropki? Szczególnie pomocne, zawierajace wazne informacje lub bardzo zabawne. Takie, które zaspokajaja podstawowe potrzeby przecietnego internatury. Jednoczesnie tresci powinny wzbudzac zaufanie, przekonywac autentycznoscia i nie byc zbyt krzykliwe.

Warto pamietac, ze content zostaje z czytelnikiem na dluzej wtedy, gdy odwoluje sie do jego emocji. Wielu ekspertów mysli podobnie: uczucia wzmacniaja pamiec. Równiez stosowany w tekstach jezyk ma duzy wplyw na sposób ich odbioru. W najlepszym wypadku dobrze skonstruowany artykul wywoluje w odbiorcy pozytywne skojarzenia z jego autorem, a takze z platforma publikacji.

By przekonac czytelnika, z pewnoscia potrzebujesz…

Prócz znajomosci podstaw porywajacego tekstu, jako autor powinienes wiedziec o kilku waznych elementach, które pomagaja zachecic czytelnika i potencjalnego klienta.

  1. … atrakcyjnego naglówka

Tytul to z reguly pierwszy kontakt czytelnika z tekstem, dlatego wymaga szczególnej uwagi. Naglówek jest podobny do krzyku straganiarza, powinien przyciagnac odbiorce i skutecznie go zatrzymac.

Dobry tytul jest przede wszystkim ciekawy, w wielkim skrócie przekazuje tresc tekstu. Zawiera istotne dla czytelnika (i dla wyszukiwarki) slowa kluczowe, latwo go wyszukac i zrozumiec. Uwazaj przy tym, by naglówek nie byl zbyt sensacyjny. Nie powinno sie stosowac tzw. „clickbaitów“, zwlaszcza jesli tekst nie dotrzymuje zawartej w nich obietnicy. Zaufanie czytelnika to w koncu cenna wartosc, której nie nalezy naduzywac.

  1. … zajmujacego pierwszego akapitu

O tym, czy czytelnik zostanie z Toba na dluzej, decyduje czesto pierwszy akapit. We wstepie wazne jest powolne budowanie napiecia, a jednoczesnie pomostu do dalszej czesci tekstu.

Do poruszanego w artykule tematu dobierz aktualne (najlepiej kontrowersyjne, wspominane przez media) przyklady. Postaw ryzykowna teze lub przedstaw odbiorcy, jakiej pomocy moze spodziewac sie po Twoim tekscie. Jesli content ma sprzedawac produkt, postepuj wedlug wskazówki: wyraznie pokazac czytelnikowi, jakie problemy ów produkt rozwiazuje.

Tworzac wstep, mysl o tym, ze podobny ton powinienes utrzymac w calym tekscie. Tylko wtedy, gdy dopasujesz artykul do grupy docelowej (równiez pod wzgledem stylu – przyp. autora), uzytkownicy beda kontynuowac lekture.

  1. … czerwonej nitki

Zanim napiszesz tekst, dobrze go zaplanuj – skonstruuj jego zawartosc wzdluz opracowanej z logika koncepcji. Kto prowadzi czytelnika przy pomocy czerwonej nitki, sprawia, ze trudniej mu wydostac sie z labiryntu slów. Zaprojektuj artykul w oparciu o wynikajace jeden z drugiego, zrozumiale kroki.

Co zrobic, by tekst byl jeszcze bardziej interesujacy? Obierz motyw przewodni. Napisz artykul w humorystycznym tonie, opowiedz wciagajaca historie lub juz od wstepu buduj napiecie. Uwolnisz na koncu tekstu. Znajdz odpowiedni temat i przedstaw go w formie dotad niespotykanej. Wazne jest, bys trzymal sie obranego motywu od poczatku do konca. Unikaj przy tym koncepcji oklepanych, a nade wszystko pamietaj o przestrzeganiu wymagan okreslonych w briefingu.

  1. … przejrzystej struktury

Wazne, by artykul byl atrakcyjny jezykowo, ale równiez przyjemny dla oka. Tekst powinien byc jasno skonstruowany i odpowiednio sformatowany. W jaki sposób? Przy uzyciu sensownych sródtytulów, podobnej dlugosci akapitów, rozmieszczonych w odpowiednich miejscach list oraz tabelek z informacjami. Tekst bez przestrzennego luzu, bez elementów wyrózniajacych sie, nie dajacych oku zadnej orientacji, zniecheca czytelnika.

  1. … konkretnego, precyzyjnego i obrazowego stylu pisania

Kto przemawia do odbiorców jezykiem zywym, dokladnym i pelnym emocji, ten ma duze szanse, by zatrzymac ich do konca tekstu. Pracuj z obrazami, dla wyjasnienia uzywaj porównan. Niech Twoje sformulowania i definicje beda zawsze konkretne i precyzyjne. W praktyce oznacza to: pobudzaj wyobraznie czytelników, ale pisz jasno. Tak, by kazdy mógl Twój tekst bez problemu zrozumiec.

Pragniesz sklonic odbiorce do dzialania? Skorzystaj z odpowiedniego jezyka. Przedstaw czytelnikowi konkretne problemy i wyjasnij, w jaki sposób mozna je rozwiazac. Zwracaj uwage na stosowane zwroty: zachecanie jest dozwolone, ale tylko wtedy, gdy nie zawiera manipulacji. Spraw, by czytelnik ufal Twoim slowom.

  1. … adekwatne zastosowanie informacji i przykladów

Fakty i przyklady nie tylko sluza lepszemu zrozumieniu tekstu, ale równiez dodaja mu autentycznosci. Wesprzyj swoje tezy solidnie przebadanymi argumentami, a przez to sklon czytelnika do refleksji. Pamietaj o dodaniu zródel informacji, mozesz je równiez podlinkowac. Uwaaj jednak: nie przesadz z iloscia liczb i informacji. By nie przytloczyc czytelnika, musisz znalezc zloty srodek.

  1. … przejmujacego storytellingu

Ludzie kochaja opowiadania… Pelne emocji, przedstawiajace swiat wedlug pewnych wzorów, poruszajace odbiorców. Wykorzystaj storytelling, by dotrzec do swoich czytelników i skutecznie ich wciagnac. „Suchym faktom“ mozesz w ten sposób nadac emocjonujacego charakteru, a takze obrazowo je wyjasnic. Mozesz opowiedziec historie w kazdym niemal tekscie, pamietaj jednak: pozostan wiarygodny.

  1. … wezwania do dzialania (call-to-action)

Call-to-action (CTA) to podsumowujace, doslowne wezwanie czytelnika do dokonania interakcji. Dobrze skonstruowane CTA stanowi finalowa, wyrazna i skuteczna zachete do pobrania, rejestracji lub zakupu. Upewnij sie, ze Twój call-to-action jest mozliwie zwiezly i jasno sformulowany. Przy uzyciu niewielkiej liczby slów wskaz czytelnikowi, co powinien zrobic.

  1. … elementów interaktywnych

Interaktywna zawartosc to wazny element sprzyjajacy pozyskaniu zaufania czytelnika, jak równiez wzmocnieniu laczacej go z platforma wiezi. Porzadne quizy, pomocne kalkulatory czy interesujace pokazy slajdów to wieksza szansa, ze uzytkownik odwiedzi strone ponownie. Publikujac tego typu zawartosc, zostajesz w pamieci odbiorców jako kompetenty doradca i specjalista.

Materialy interaktywne nie sa z reguly czescia samego tekstu, choc w miejscu publikacji powinny zostac opisane przy pomocy slów. Nawet jesli autor nie umieszcza elementów interaktywnych w swoim artykule, powinien odpowiednio je zareklamowac, zapewnic czytelnika o ich jakosci.

Tekst robi róznice

Przyciagnac i zainspirowac czytelnika – to zadanie coraz trudniejsze. Choc dobrze opracowana tresc wciaz moze wywolac efekt „wow“. Jedno jest pewne: obiecujacy e-book czy swietny produkt sam w sobie stanowi silna zachete do dokonania konwersji lub zakupu. Czesciej jednak to rola perswazyjnego tekstu, który ma za zadanie kazde wejscie na strone przeksztalcic w lead, abonenta czy stalego klienta.

Od atrakcyjnego tytulu do wzywajacego do dzialania call-to-action –  nawet z zastosowaniem niewielkiej ilosci srodków mozna uczynic tekst jeszcze bardziej wciagajacym i porywajacym. Dobre teksty przekonuja czytelnika do siebie, poruszanego tematu badz sprzedawanego produktu kawalek po kawalku. Lapia odbiorce „na przynete“ i, nie wypuszczajac do konca, porywaja. A zachwyceni odbiorcy to najlepszy objaw pozytywnego content-szoku.


Komentarze

Aneta 23. kwietnia 2018 - 19:04

Niezbyt dobrze się czyta tekst bez polskich znaków. Poza tym, kim jest przeciętny internatura? Tak, wiem, że chodziło o internautę, ale możnaby dopilnować żeby takie błędy nie pojawiały się w tekście…
Sama mogłabym pisać takie artykuły…

Odpowiedz

Pawel 24. czerwca 2018 - 18:12

Pomimo ciekawych i trafnych spostrzeżeń dotyczących pisania tekstów na zlecenie, artykuł ledwo da się przeczytać. Ktoś mógłby pomyśleć iż tekst opublikowany na stronie portalu oferującego zlecenia dla osób piszących, powinien być sprawdzony przez edytora. Dam jedną gwiazdkę…

Odpowiedz

Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!