5 rzeczy, których Twój content mógłby nauczyć się od filmu
W czym tkwi tajemnica sukcesu udanego filmu? Czy te mechanizmy można zastosować w tworzeniu treści? By opracować wartościowy tekst, możesz zainspirować się cechami, jakie charakteryzują dobre kino.
Aktor, reżyser i producent filmowy Ben Stiller w jednym z wywiadów stwierdził krótko: To, że dziś jest tak wiele do obejrzenia, tak wiele do kliknięcia, wpływa również na kino. Miał na myśli, że uwaga publiki kurczy się coraz bardziej. Na co reaguje również Hollywood, produkując filmy w dostosowanym do czasów formacie.
I chociaż Ben Stiller ma rację, bo filmy rzecz jasna się zmieniły, kino można dziś porównać do internetu lub medium innego rodzaju. Fakt: filmy konkurują dziś z masą przelewających się przez sieć informacji. Kolejny fakt: zmieniły się również nawyki odbiorców dzieł filmowych. Mimo to dobre filmy wciąż wywołują pożądane emocje i zabierają nas do innego świata.
W czym tkwi tajemnica sukcesu udanego filmu? Czy te mechanizmy można zastosować w tworzeniu treści? By opracować wartościowy tekst, możesz zainspirować się cechami, jakie charakteryzują dobre kino. Oto pięć zasad, o których powinieneś pamiętać, chcąc w kolejnym tekście zawrzeć namiastkę „ruchomego obrazu“.
1. Opowiadanie historii
Storytelling to chyba najbardziej znany i najczęściej stosowany w celu ubarwienia tekstu (filmowy) środek wyrazu. Regularnie spotykana porada: tekst powinien opowiadać historię. Storytelling to również metoda na przyciągnięcie odbiorców wielbiona przez dziennikarzy.
Historia stanowi podstawę filmu – każdy stanowi w gruncie rzeczy opowiadanie. Dobre filmy sprawiają, że stajemy się uczestnikami zdarzeń: do końca dopingujemy, współcierpimy lub bawimy się. Większość dzieł filmowych powtarza przy tym sprawdzone schematy, które wywołują w nas konkretne uczucia. W wielu filmach bohater podąża tą samą, wyznaczoną wedle wzoru ścieżką, a w historiach wciąż pojawiają się bohaterowie wykreowani wedle archetypów. I z reguły postaciom tytułowym przydarza się coś, co decyduje o całym przebiegu filmu… a dobra lub zła passa zawsze może się odwrócić.
Film dysponuje zatem odpowiednimi, służącymi opowiadaniu historii środkami. Dzięki nim widzowie mogą łatwo identyfikować się z bohaterami i lepiej zrozumieć fabułę.
Co to oznacza dla tekstu?
W zależności od gatunku, podobne schematy funkcjonują przy pisaniu tekstów. Dla swojego tematu stwórz bohatera, postaw przed nim zadanie i spraw, by je rozwiązał. Możesz też wybrać postać, która w wyniku problemu doznaje porażki. Dostarcz czytelnikom dramatu, z którym mogą się identyfikować – cieszyć się i wzruszać. Jeśli nie wymyślisz postaci pokroju hobbita, który wrzuca pierścień do wulkanu, rozejrzyj się – wciągające historie znajdziesz w życiu codziennym. Opowiadanie świetnie wzbogaci każdy artykuł blogowy lub reportaż.
Zorientuj się w ustalonych już schematach losów bohatera albo przebiegu klasycznej opowieści. Wzory pomogą czytelnikowi zrozumieć historię – a wiele opowiadań zbudowanych jest na podobnych zasadach. Korzystaj z materiału, który pozwala budować dobre filmy, jak również interesujące teksty.
2. Wykorzystanie (słownej) wizualizacji
Oczywiście – filmy są w pełni audiowizualnym medium, które na ekranie dostarcza informacji o obrazie. Jednak również i teksty mogą, a nawet powinny, tworzyć pejzaże i przekonywać tak samo, jak dobry film.
Filmowcy używają różnych środków wyrazu, m.in. Mise en Scène, by widzowi przekazać informacje. Najlepszym przykładem jest „Obywatel Kane“ Orsona Wellesa, przez wielu ekspertów okrzyknięty filmem wszechczasów. Tu w każdym ujęciu wszystko jest na swoim miejscu, a w polu widzenia publiki pojawia się w dokładnie określonym momencie. Bohaterowie i obiekty tworzą otoczkę dla historii i dostarczają widzowi dodatkowych wiadomości.
Co to oznacza dla tekstu?
Spróbuj w swoim tekście tworzyć obrazy, oddziałując przy tym na fantazję czytelników. W miarę możliwości pracuj wizualnie. Nie chodzi jedynie o to, byś umieszczał w treści zdjęcia i grafiki, a raczej byś pomocy języka stworzył w umyśle odbiorcy pewne wyobrażenie. Zwróć uwagę na to, aby wykreowane przez Ciebie koncepty pasowały do historii i do tematu.
W stresującym, pełnym deadline'ów dniu copywritera budowanie obrazów tekstem często pozostaje zaniedbane – a to bardzo dobra opcja, by „wciągnąć“ czytelnika w treść. Tworzenie obrazów w umyśle odbiorcy powoduje, że tekst dobrze się czyta, a informacje są łatwo przyswajalne i pozostają w pamięci na dłużej. Pracuj przy pomocy wizualizacji. Nie pisz wprost, co masz na myśli. Pokaż to.
3. Fascynowanie widza
Filmy mają różne funkcje: bawią, wywołują napięcie, moralizują, przekazują określone wartości, powodują katharsis lub pobudzają wyobraźnię. Od gatunku i zamierzeń reżysera zależy, co znajduje się na „pierwszym planie“.
Niezależnie od tego, gdzie kręcony jest film, każdy reżyser chciałby swoją wizją i kunsztem zafascynować widzów. By stworzyć świat pełen magii, przygód i wciągających opowieści, twórcy czarują niezliczonymi środkami technicznymi i niewiarygodnymi sztuczkami. I chyba każdy z nich pieczołowicie i z pasją dopracowuje szczegóły, by zaoferować publiczności jak najlepsze przedstawienie własnych wartości. Każda scena to świat widziany oczami filmowca.
Co to oznacza dla tekstu?
Pasja i poświęcenie, które w dobrych filmach łatwo „wyczuć“, stanowią również klucz do wartościowych tekstów. Ten, kto swój content prezentuje w formie sztuki i jest przy tym pomysłowy, innowacyjny, nowatorski, ten odnosi sukces. Przekaż swoim czytelnikom, czym oddychasz. Jako ekspert z danej dziedziny, wyraź w tekście umiłowanie do szczegółu i pasję, która spala Cię od środka. Wznieś się na wyżyny swoich możliwości i wykreuj tekst, który nie tylko bawi i informuje, ale przede wszystkim fascynuje.
4. Wyczerpanie tematu w rozsądnej objętości
W wywiadzie Ben Stiller opowiada, że filmy pokroju „Czasu Apokalipsy“ przedstawiają historię w takiej rozpiętości i w takim tempie, jakie dziś byłyby nie do pomyślenia. Dla współczesnego, przeciętnego widza to dzieło nazbyt „powolne“ i „rozciągnięte“. W tym samym czasie produkuje się niezliczone seriale. „Breaking Bad“ czy „Gra o tron“ cieszą się ogromną popularnością i gromadzą wokół siebie rzesze fanów, choć ich narracja ciągnie się godzinami.
Dobry film bądź udany serial drążą temat tak głęboko, jak to konieczne. Reżyser przedstawia charakter bohatera w tak złożony sposób, że widz rozwija do niego uczucia, a także rozumie jego zachowania. Każde ujęcie kamery w filmie ma swój cel, jest starannie zaplanowane. Rzadko kiedy zobaczysz ujęcia lub sceny całkowicie bezużyteczne – jednocześnie głębia filmu dostosowana jest do publiki. Każde dzieło filmowe i telewizyjne ma swoją grupę docelową, której opowiada historię w odpowiedni sposób – by nie nudzić.
Co to oznacza dla tekstu?
Zawartość Twojego tekstu musi pasować do tematu, rodzaju medium, a przede wszystkim grupy docelowej. Naświetl swoją historię tak kompleksowo, jak to konieczne. Ukaż czytelnikom nowy punkt widzenia z różnych perspektyw. Tekst musi przekazać wszystko, co istotne, ale nie więcej. Wyrażaj się zwięźle i wiedz, kiedy czas na napisy końcowe.
5. Żadne „think bigger“. Raczej „think passionately“
Duże hollywoodzkie studia nie mają monopolu na kręcenie dobrych filmów. Obecnie również „mali“ filmowcy pokazują się na festiwalach, podobnie jak reżyserzy hobbyści na YouTubie. Jednym i drugim pasja oraz zaangażowanie zastępują pokaźny budżet. Projekty takie jak „Das letzte Land“ powstały bez pomocy darczyńców-milionerów, a prezentują się naprawdę imponująco. Również słynni reżyserzy, m.in. Robert Rodriguez, zaczynali od produkcji niskobudżetowych. Wszystkich łączy wielka pasja, jaką włożyli w projekty i dzięki temu odnieśli sukces.
Co to oznacza dla tekstu?
Podobnie jak nie trzeba być hollywoodzkim studiem, by tworzyć wybitne filmy, tak nie trzeba posiadać pozycji rynkowej Red Bulla czy Coca Coli, by produkować niesamowity content. Zostań ekspertem, który do swojego projektu podchodzi z pasją. Tak powstają udane dzieła.
A morał z tej historii…
Ben Stiller ma rację: kino zmieniło się wskutek interakcji z nowym medium, jakim jest internet. Jednocześnie publikowany w sieci content mógłby się od filmu sporo nauczyć. Storytelling, język stosowany do wizualizacji, fascynująca zawartość, dopasowana narracja, jak również włożona w kreację pasja i poświęcenie mogą uczynić z tekstu prawdziwy przebój kasowy – z happy endem dla Ciebie i Twoich czytelników.
Brak komentarzy