Skip to main content

6 błędów w briefingu, których powinieneś unikać

Dobrze napisany briefing to podstawa do otrzymania wymarzonego tekstu. A przynajmniej do optymalnego zrealizowania przez autora danego zamówienia, jeśli klient dokona dokładnej specyfikacji. Niemniej jednak, w Textbrokerze mamy od czasu do czasu do czynienia z opisami zleceń, w które wkradają się przeoczenia lub w których zleceniodawca pomija szczegóły kluczowe dla zrozumienia wytycznych.

Kilka miesięcy temu przygotowaliśmy dla Ciebie filmik z największymi potknięciami, jakie przydarzyć się mogą tworzącemu opis zlecenia, a także prezentowaliśmy możliwe rozwiązania tych trudnych sytuacji. Dziś robimy to ponownie, tym razem w formie tekstowej, ponieważ wciąż spotykamy się z poniższymi:

1. Niepoprawne, źle sformułowane i błędnie napisane słowa kluczowe

Słowa kluczowe wciąż stanowią ważny dla sukcesu tekstów internetowych czynnik. W Textbrokerze możemy się przekonać, jak często zleceniodawca nie wykorzystuje w pełni tkwiącego w nich potencjału. Nierzadko listy słów kluczowych kopiowane są wprost z planera Google Keyword, a do każdego z nich zleceniodawca wymaga opracowania osobnego artykułu – bez sprawdzenia, czy podane frazy są sensowne i w jaki sposób ich zastosowanie przyczyni się do powodzenia tekstu.

Ponadto wielu klientów nie zwraca uwagi na korzyści, jakie można zyskać dzięki łączeniu słów w kluczowej frazie przyimkami oraz stosowaniu ich odmiany. Ba, niektórzy piszą swoje keywords (nieumyślnie) źle! A by system sprawdzający Textbrokera mógł spełnić swoją funkcję, autor nie ma wyboru, jak wpleść w tekst słowa kluczowe w formie „surowej” (nieodmiennej), niepoprawnej lub bez użycia przyimków – co jest nie tylko niewygodne, ale i wygląda nie za dobrze. Frazę typu „obuwie damskie zielony” bez zastosowania fleksji i przyimków w niewielu przypadkach można umieścić w tekście w poprawny sposób. Słowa kluczowe dobieraj mądrze i zastanów się, czy naprawdę chcesz, by stosowano je w nieodmiennej formie.

Uwaga: jeśli używasz opcji „Fleksja”, nie określaj dodatkowych, poddanych już odmianie słów kluczowych. Dla przykładu: wpisując KW „but”, nie musisz już podawać słowa „buty” – to spowodowałoby powielenie, którego system Textbrokera mógłby nie rozpoznać, wskutek czego autor być może nie mógłby oddać tekstu bez pomocy pracowników z Działu Obsługi Autorów.

2. Nieaktualne linki

Wartościowy link, który prowadzi do strony z dodatkowymi informacjami lub do tekstu przykładowego, w briefingu jest na wagę złota. Po co w niezliczonych słowach opisywać to, co można w łatwy i dosadny sposób pokazać: jaki cel ma spełniać dany tekst i do jakiej grupy docelowej dotrzeć? Jeśli masz stronę, z której autor mógłby zaczerpnąć wskazówek na temat pożądanego stylu, tonu czy stopnia specjalizacji tekstu, wstaw w briefingu ów nieoceniony link.
Uwaga: Po wstawieniu adresu strony, upewnij się, czy link działa. Prowadzący donikąd odnośnik nie tylko wywołuje irytację, ale przede wszystkim zabiera autorowi cenny, przeznaczony na wyjaśnienie sprawy czas.

3. Błędna pisownia

W opisie zlecenia błędna pisownia i niepoprawna gramatyka stanowią przede wszystkim problem estetyczny. W końcu to nie Twoim, a autora, czy raczej zespołu korektorów Textbrokera zadaniem jest dostarczenie możliwie bezbłędnego i poprawnego gramatycznie tekstu. Trudności narastają w momencie, gdy nieprawidłowa ortografia (lub gramatyka) prowadzi do niejasności w briefingu. Jeśli autor nie rozumie, co powinien pisać, ciężko mu dostarczyć spełniającą Twoje wymagania treść. Po ukończeniu opisu zlecenia spójrz na niego jeszcze raz krytycznym okiem i upewnij się, że został napisany językiem zrozumiałym i poprawnym.

4. Tytuł zlecenia – nieprawidłowy lub… żaden

Tytuł zlecenia to dla autora pierwszy punkt kontaktowy – ma duży wpływ na to, czy piszący zdecyduje się na opracowanie Twojego zlecenia, czy też pozwoli mu tkwić na liście oczekujących. Sprawdź, czy Twój tytuł nie tworzy niepotrzebnych tajemnic. Powinien być sformułowany jasno, zrozumiale i w sposób atrakcyjny. Jeśli zaledwie w kilku słowach uda Ci się zawrzeć temat i gatunek tekstu (np. „Wpis na bloga: Zakup samochodu na raty”) autor od razu będzie wiedział, czego oczekujesz (i czy jest w stanie Ci to dostarczyć).

Formularz briefingu Textbrokera posiada dodatkowe pole, w którym należy podać tytuł zlecenia. Nie zapomnij go wypełnić, i nie wpisuj przy tym „Tytuł zlecenia 1”! Upewnij się również, że Twój tytuł pasuje do danego briefingu i na pewno nie pomyliłeś go z innym tekstem – zwłaszcza przy tworzeniu obszernego zamówienia łatwo się pomylić. Wartościowy, sensowny i przyciągający tytuł pozwoli Ci szybciej otrzymać wysokiej jakości tekst, napisany zgodnie z Twoimi wytycznymi.

Błędy w tytule zlecenia łatwo wychwycić, pamiętaj zatem o tych trudniejszych w lokalizacji, jak np. umieszczenie nieprawidłowego linku.

5. Niepasujący szablon briefingu

Zleceniodawcy wciąż zapominają bądź unikają stosowania formularza briefingu w celu ustalenia swoich szczegółowych potrzeb. Korzystając z podanych przez Textbrokera danych przykładowych, nie określają dokładnie, ile słów powinien mieć pożądany przez nich tekst, ile czasu autor ma na jego opracowanie, a także z jaką częstotliwością należy używać słów kluczowych. Nic dziwnego, że wynik odbiega od potrzeb klienta: autor potrzebuje zbyt wiele czasu, pisze zbyt mało, a przy tym używa keywords o nieprawidłowej gęstości.

Formularz briefingu Textbrokera oferuje kilka możliwości, dzięki którym dopasujesz tekst do własnych upodobań. Wyobraź sobie, jak dobrze wyglądałaby treść, gdybyś przy określeniu wytycznych do jej utworzenia odpowiedział na poniższe pytania:

• Jakiego gatunku tekstu potrzebuję (wpisu na bloga, komunikatu prasowego, opisu produktu, etc.)?
• Jakiej jakości powinien być ów tekst?
• Jak długi i szczegółowy ma być?
• Na kiedy potrzebuję tej treści? Czy musi być „na już”, czy też mogę dać autorowi więcej czasu na stworzenie wartościowego tekstu o wysokiej jakości?
• Jakie słowa kluczowe chciałbym w nim umieścić i w jakiej częstotliwości? Czy pozwalam na stosowanie przyimków i odmiany fraz?

Zawrzyj wymagania w briefingu – dostosuj dane w formularzu do swoich potrzeb. Przekonasz się: Kiedy dokładnie określisz, czego chcesz, jakość otrzymywanych przez Ciebie tekstów będzie jeszcze wyższa.

6. Briefingi masowe

Zleceniodawcy często nie pamiętają o tym, że każde zlecenie powinno być opisane w jednym briefingu.
Potrzebujesz większej ilości treści na dany temat, np. na bloga? Jeśli tak, to do każdego pożądanego tekstu utwórz osobny opis zlecenia, który będzie zawierał wytyczne do utworzenia wyłącznie tego artykułu.

Jeśli wiele tekstów w Twoim zamówieniu ma opierać się na tych samych lub podobnych zasadach, skorzystanie z funkcji Bulk-Input wydaje się być najwygodniejszą opcją. Dzięki Bulk-Input możesz utworzyć kopię jednego briefingu i tak często, jak to potrzebne, dostosowywać ją, wpisując konkretny tytuł i słowa kluczowe. Sposób ten minimalizuje wysiłek i czas, jakie wkładasz w przygotowanie każdego briefingu.

Wniosek

Zamówienie tekstu powinno zabierać Ci możliwie jak najmniej czasu – w końcu nie bez powodu tworzenie treści zlecasz zewnętrznemu dostawcy, jakim jest Textbroker. Oczywiście, że to rozumiemy! Ale jeśli poświęcisz kilka minut na ponowne sprawdzenie wytycznych, całościowo zaoszczędzisz czas, pieniądze i nerwy, a także otrzymasz dokładnie taki tekst, jakiego wymagasz.

A może chciałbyś zlecić zarządzanie Twoimi projektami treści od początku do końca? Textbroker realizuje usługę kompleksowego zarządzania zleceniami, również pod względem tworzenia zamówień. Więcej informacji nt. Serwisu Zarządzającego Textbrokera znajdziesz tutaj.

 


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!