Skip to main content

Rola słów kluczowych w optymalizacji SEO

W temacie optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek jeszcze nie zostało powiedziane ostatnie słowo. Pojawiające się na bieżąco zmiany i rozbieżne opinie sprawiają, że postanowiliśmy odświeżyć ten temat, tym bardziej, że od czasu naszej ostatniej publikacji dotyczącej tekstów SEO i słów kluczowych minęło już sporo czasu. Jednak nawet upływający czas nie zmienił faktu, że największe znaczenie dla Google i internautów miały i w przyszłości nadal mieć będą słowa kluczowe.
Dlaczego są one właściwie tak ważne dla copywriterów i właścicieli stron internetowych? Tego dowiesz się poniżej.

Rola keywords w Internecie

Mianem keywords określa się słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników w pole wyszukiwarki, celem znalezienia odpowiednich treści. Dzięki algorytmom wyszukiwania Google i inne wyszukiwarki przeszukują cały Internet i indeksując witryny oraz ich zawartość, w błyskawicznym tempie dostarczają użytkownikom wyniki zapytania. Należy przy tym pamiętać, że cały ten mechanizm wyszukiwania bazuje w dużej mierze na słowach kluczowych, stąd tak ważna ich rola i odpowiednie rozmieszczenie w tekście. Zasadnicze znaczenie ma to zwłaszcza dla właścicieli stron internetowych, którzy chcą poprzez wysokie rankingi dotrzeć do jak największej liczby użytkowników.

Stuffing, density, semantyka, czyli o optymalnym wstawianiu słów kluczowych

Jak wiadomo, słowa kluczowe zawsze odgrywały znaczącą rolę w osiąganiu wysokich pozycji rankingowych. I w tej kwestii nic się nie zmieniło. Zmieniło się jednak podejście do samego ich użycia. Podczas gdy wcześniej Google i inne wyszukiwarki stawiały na keyword-stuffing, czyli przesadne napychanie treści słowami kluczowymi, dziś przynieść to może skutek wręcz odwrotny. Rozwiązaniem tego problemu, a równocześnie reakcją na egzekwowane przez Google sankcje, miała być nowa koncepcja używania słów kluczowych, tzw. keyword-density, zakładająca umiarkowane występowanie słów kluczowych w tekście. Jednak jaki jest ten idealny procentowy udział keywords w tekście, pozostaje nadal kwestią sporną. Coraz większą rolę odgrywa za to wyszukiwanie semantyczne, umożliwiające uzyskiwanie precyzyjniejszych wyników zapytania. Największa zasługa w tym Google i wypuszczonej przez niego w zeszłym roku aktualizacji Hummingbird z nowym ulepszonym algorytmem, kierującym się podczas przeszukiwania bazy danych semantycznym znaczeniem zapytania użytkownika, a nie jak wcześniej pojedynczymi frazami. Taka ewolucja procesów wyszukiwania to także kolejne wyzwanie dla copywriterów, bo odpowiedni dobór słów kluczowych, uwzględniający ową semantykę wyszukiwania, jest teraz ważniejszy niż kiedykolwiek przedtem. Sprawdzoną metodą okazuje się tu tzw. analiza WDF* IDF, która poprzez dopasowywanie odpowiednich fraz semantycznych do słów kluczowych oraz pomiar częstotliwości ich występowania, umożliwia optymalne zredagowanie tekstu.

Formułowanie słów kluczowych

Zasadniczo wyróżnić można dwa rodzaje słów kluczowych: pojedyncze i złożone, czyli tzw. ”Short Head Keywords” i ”Long Tail Keywords”.

– Short Head Keywords składają się z reguły z pojedynczego słowa czy pojęcia (np. ”tekst”, ”online marketing”) i są rodzajem ogólnego zapytania, bez konkretnej specyfikacji. Short head keywords są słowami kluczowymi najczęściej wpisywanymi w pole wyszukiwarki, stąd też są niezaprzeczalnie najważniejszym elementem optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek.

– Long Tail Keywords są z kolei kombinacją kilku różnych słów (np. ”kupowanie tekstów online”, ”agencja online marketingu w Moguncji”). Tak szczegółowo sformułowane zapytania świadczą o jasno sprecyzowanych zainteresowaniach użytkownika i możliwym zamiarze dokonania zakupu. Są one z reguły jednak rzadziej wpisywane w wyszukiwarce, przez co konkurencja w ramach optymalizacji SEO jest na tym polu znacznie mniejsza niż przy short head keywords.

Warto wspomnieć w tym kontekście też o fleksji słów kluczowych oraz różnego rodzaju ”nieznaczących słówkach”.

– Fleksja to odmiana słów kluczowych przez liczby i przypadki, której przy pisaniu tekstów nie da się uniknąć. Ponieważ jednak mechanizm wyszukiwarki raczej kiepsko radzi sobie z odmiennymi formami keywords, każdy właściciel strony internetowej musi indywidualnie zdecydować, czy i w jakim stopniu, stosować odmiany fleksyjne w swoich tekstach.

– Mianem ”nieznaczących słówek” określa się wszystkie słowa znajdujące się między słowami kluczowymi, które są przez wyszukiwarkę najzwyczajniej ignorowane. Przykładowo we frazie ”… rynek content marketingu w Moguncji” przyimek ”w” nie zostanie wzięty pod uwagę w procesie wyszukiwania zapytania.

Keywords w Textbrokerze

Specjalnie dopasowane opcje w Textbrokerze umożliwiają zleceniodawcom podanie wymaganej liczby słów kluczowych, ich kombinacji oraz zastosowania, a w indywidualnie sformułowanych wytycznych do zlecenia sprecyzować można swe oczekiwania odnośnie fleksji i tzw. ”nieznaczących słówek”.


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!