Skip to main content

Wyszukiwanie słów kluczowych – pięć kroków do sukcesu

Czy kiedykolwiek szukałeś igły w stogu siana? Jeśli tak, to z pewnością się zgodzisz, że stwierdzenie: „tu jest stóg siana, a igła jest gdzieś tam” wcale nie pomaga. Rady w stylu: „spróbuj w lewym dolnym rogu” lub „trochę bardziej na prawo” byłyby bardziej przydatne. A podpowiedź: „szukaj koło trzeciego źdźbła na lewo” byłaby najbardziej użyteczna ze wszystkich.
Optymalizacja słów kluczowych wygląda całkiem podobnie: im precyzyjniej są dobrane do terminów wyszukiwanych przez użytkownika, tym łatwiej znajdzie on interesującą go treść. Dlatego, na przykład, można filtrować użytkowników Google poprzez zadawane pytania: „Szukasz autorów do stworzenia opisów produktów? Wejdź na tę stronę.” Najważniejsza sprawa: Jesteś w stanie zaoferować właściwą rzecz tylko wtedy, gdy wiesz, czego poszukuje twój docelowy odbiorca. I właśnie z tego względu badanie słów kluczowych okazuje się najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie strony.

Badanie słów kluczowych: jak zacząć? 

 

Właściwe badanie słów kluczowych wymaga ciężkiej pracy połączonej z technologią i odrobiną mentalnej gimnastyki. Na początek upewnij się, że twój umysł jest gotowy do pracy. Następnie zastanów się, jaki cel ma twoja strona, co oferujesz i jakiego działania oczekujesz od jej użytkownika.

1. Co uwzględnić? 

Po pierwsze, określ potencjalne potrzeby, które mogą przyciągnąć użytkownika do twojej strony. Następnie, mając tę informację na uwadze, zastanów się, jakie hasła może chcieć on wpisać w wyszukiwarkę.

Oto przykład:

Potrzeba:

Właściciel sklepu internetowego poszukuje nowych opisów produktów.

Wpisuje w wyszukiwarkę:

Oczywiście: „kupię opisy produktów”. Bardziej precyzyjnie: „Gdzie zlecić opisy produktów”. Ale także: „Zlecę napisanie opisów produktów”, „Autorzy tekstów dla sklepów”, „Zakup tekstów do sklepów”, itd. Przy użyciu tej metody stwórz listę swoich produktów/usług i powodów, dla których możesz ich potrzebować. Lista będzie dobrym punktem wyjściowym do znalezienia słów kluczowych.

2. Narzędzia do badań nad słowami kluczowymi

Stworzyłeś wstępną selekcję? Więc teraz potrzebujesz trochę pomocy technicznej, aby sprawdzić i rozszerzyć swoją listę podstawową. Internet posiada sporo (darmowych) narzędzi, które nie tylko dostarczają dodatkowych sugestii dotyczących słów kluczowych, ale także nowych inspiracji. Poniżej znajdziesz kilka z nich.

Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych w Google AdWords to jedno z najważniejszych narzędzi służących badaniom nad słowami kluczowymi. Chociaż jest właściwie zaprojektowany dla kampanii AdWords, świetnie się sprawdza w poszukiwaniu organicznych słów kluczowych. Aby korzystać z AdWords, wystarczy mieć bezpłatne konto Google AdWords. Planer słów kluczowych oferuje kilka opcji w celu zdobycia informacji o żądanych słowach kluczowych lub w celu wygenerowania nowych.

Po prostu wpisz wybrane słowo kluczowe pod menu: „pomysły na nowe słowa kluczowe i wyszukiwanie grup reklam”. Następnie Google zasugeruje odpowiednie słowa kluczowe na podstawie wpisanej frazy (oprócz wygenerowania pomysłów dla grup reklam w kampaniach AdWords).

Szczególnie interesującą cechą Planera słów kluczowych jest fakt, że umożliwia on wyszukanie trafności słów kluczowych, prognozowanie liczby odwiedzin oraz łączenie różnych list słów kluczowych i generowanie kolejnych.

Google Suggest

Google Suggest to automatyczny mechanizm podpowiedzi, innymi słowy, to podpowiedzi serwowane przez wyszukiwarkę Google w czasie wpisywania wyszukiwanej frazy. Narzędzie umożliwia poszerzenie wstępnych pomysłów o nowe słowa kluczowe, ponieważ pokazuje użytkownikowi, które terminy związane z wpisaną frazą są najczęściej wyszukiwane.

W międzyczasie wyszukiwarka Google wyświetla także listę podobnych żądań wyszukiwania na dole strony, co pozwala na szybki przegląd „sugerowanych słów kluczowych” dostarczonych przez Google.


Google Trends

Google Trends pozwolą ci określić, jak często pewne słowa kluczowe były wyszukiwane na przestrzeni czasu i z jakich lokalizacji. Dzięki temu będziesz mógł ocenić, czy potrzebujesz bardziej dogłębnego zbadania słów kluczowych i czy powinieneś skupić się szczególnie na jakiejś lokalizacji.

Być może opłaci się stworzenie nowych treści dla frazy kluczowej: „Content Marketing”.

Słowo kluczowe „Super Bowl 214” ma obecnie mało wyszukiwań.

Narzędzia dla Webmasterów

Narzędzia dla Webmasterów nie proponują żadnych nowych pomysłów, dostarczają natomiast informacji na temat rozpowszechnienia słów kluczowych dla twojej strony.

Narzędzia dla Webmasterów to zestaw danych zebranych przez Google umożliwiający sprawdzenie skuteczności twojej strony. Powinny stanowić część standardowego zestawu każdego webmastera, ponieważ tutaj Google, w pewnym sensie, wykłada wszystkie swoje karty na stół. Tak więc, użytkownicy mogą tu znaleźć między innymi: kompleksowe informacje i dane o linkach z poprzednich stron, o liczbie odwiedzin i problemach ze stroną.

Okno wyszukiwarki Google wyświetla sumę słów kluczowych, które użytkownicy znajdują na twojej stronie. Chociaż Google wyświetla listę haseł z ostatnich trzydziestu dni, możesz potraktować je jako inspirację w dalszym badaniu. Być może też odkryjesz jeden lub dwa terminy, o których wcześniej nawet nie pomyślałeś.

Inne narzędzia generujące słowa kluczowe to: Übersuggest, Keywordtool, SEM tool

Trzy darmowe narzędzia Übersuggest, Keyword Tool i SEM są w zasadzie podobne do Planera słów kluczowych: wpisz wyszukiwany termin, a podpowiedzą ci dodatkowe słowa kluczowe.

Übersuggest i Keyword Tool wyświetlają dodatkowe słowa kluczowe w porządku alfabetycznym. Oba programy oferują możliwość zaznaczenia wszystkich fraz w jednym momencie, co ułatwia kopiowanie i przetwarzanie.

Narzędzie SEM analizuje algorytm wyszukiwania danych terminów w różnych wyszukiwarkach takich jak: Google, Bing, Amazon i YouTube. Przydaje się to wówczas, gdy chcesz zoptymalizować swoje słowa kluczowe dla innych wyszukiwarek niż Google. W wersji darmowej użytkownicy po prostu otrzymują wyniki z „propozycji wyszukiwania” z każdej wyszukiwarki (np. propozycje wyświetlone, kiedy wpiszesz coś w pole wyszukiwania).

Źródło: sem-tool.com

Słowniki synonimów: Synonym, Thesaurus, MacMillan Dictionary

Spośród podobnych semantycznie terminów i synonimów, Google zawsze umie rozpoznać te, które są ściśle związane z głównymi zagadnieniami strony. Portale zawierające więcej haseł powiązanych ze słowami kluczowymi i ich dziedziną będą więc lepiej widoczne w wyszukiwarce niż strony zoptymalizowane tylko dla jednego terminu. Słowniki synonimów takie jak Synonym, Thesaurus czy MacMillan Dictionary mogą okazać się niezastąpione.

Wszystkie trzy portale wyświetlają synonimy dla wpisanych fraz. Można ich użyć jako nowych słów kluczowych, a następnie budować dla nich treść na oddzielnych stronach. Można jednak także wykorzystać je w celu wsparcia swojego „głównego słowa kluczowego” i używać ich w tekście na tej samej stronie. To ułatwi wyszukiwarce Google dokładniejsze „odczytanie” zakresu tematycznego.

3. Sprawdź swoją konkurencję 

Jest kilka (darmowych) metod śledzenia słów kluczowych konkurencji. Najprostsza z nich to sprawdzenie ich na… stronie. Odwiedź najważniejsze portale swojej konkurencji w podglądzie HTML (najłatwiej to zrobić, wciskając jednocześnie Ctrl + U). Sprawdź wszystkie elementy techniczne związane z optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych tj. tytuł (title), metaopisy (meta description), nagłówki (h1, h2, itd.) i zobacz, jakie zawierają terminy. Słowa kluczowe meta, jeśli są, stanowią cenną sugestię w kontekście rozszerzenia bazy. Niektóre narzędzia mają możliwość sprawdzania całej strony. Na przykład darmowe narzędzie Screaming Frog SEO Spider może szybko przeskanować wszystkie szczegóły poszczególnych elementów strony włącznie z metaopisami, tytułami i nagłówkami – ale także słowami kluczowymi, na których strona się wspiera.

4. Sprawdź dane na temat odwiedzalności

Jeśli stworzyłeś listę słów kluczowych, nie rzucaj się natychmiast w wir tworzenia i optymalizacji treści. Najpierw sprawdź dane!

Wpisz słowa kluczowe w Planerze słów kluczowych i sprawdź: „pozyskaj trafność wyszukiwań dla słów kluczowych z twojej listy lub według grup”, by zobaczyć, jak często wyszukiwane są te frazy. Wyniki podają przybliżoną liczbę miesięcznych wyszukiwań, a także sugerują, jak konkurencyjne może być dane słowo kluczowe. Im więcej użytkowników je wyszukuje, tym większe prawdopodobieństwo, że optymalizacja jest właściwa. Nie zapominaj jednak, że więcej wyszukiwań oznacza zazwyczaj także większą konkurencję dla słowa kluczowego.

5. Których słów kluczowych należy użyć? 

Gdy pada pytanie o właściwe słowo kluczowe, częsta odpowiedź jest następująca – zależy! Dwa ważne czynniki w selekcji słów kluczowych to miesięczna: liczba wyszukiwań oraz kwestia krótkich i długich fraz kluczowych.

Miesięczne wyszukiwania

Niekoniecznie musisz decydować się na słowa kluczowe o największej liczbie miesięcznych wyszukiwań. Zazwyczaj są to przecież hasła mające też… największą konkurencję. Mądrzej jest więc zdecydować się na frazy o mniejszej liczbie wyszukiwań, ale też mniejszej konkurencji. To znacznie ułatwia osiągnięcie widoczności w wyszukiwarce. Rozważ uważnie, czy naprawdę opłaca się wchodzić w szranki optymalizacyjne z konkurencją dla danego słowa kluczowego.

Długie frazy, czyli kilka słów o long tail

Long tail to bardziej sprecyzowane wyszukiwania z użyciem wielu słów kluczowych. Na przykład: gotowe teksty wysokiej jakości zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Chociaż szczegółowe wyszukiwanie zapewnia mniejszy ruch, długie frazy kluczowe przyciągają „cenniejszych” odwiedzających – tych, którzy częściej decydują się na ofertę i będąc realnymi klientami, stwarzają lepsze perspektywy.

A teraz zacznij budować treść!

Stworzyłeś słowa kluczowe istotne dla twoich użytkowników i ich potrzeb. Użyłeś narzędzi, by je dopracować, zaglądnąłeś do konkurencji, sprawdziłeś dane dotyczące odwiedzalności i wybrałeś najlepsze frazy. Teraz możesz zacząć budować odpowiednią treść. Zwróć uwagę na teksty z wartością dodaną, właściwą liczbą słów kluczowych, a także ze ściśle określoną grupą docelową – pomóż swoim użytkownikom znaleźć igłę w stogu siana. Powodzenia!

 


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!