Skip to main content

Wartość dodana w tekstach: ale o co chodzi? (część 2)

Wartość dodana w tekstach może decydować o jego sukcesie. Jak wprowadzić ją do własnych treści?

Więcej wartości dodanej w opisach produktów

Raz po raz w sklepach internetowych widzimy tego typu zdania:

„Dzięki różnego rodzaju ubraniom możesz dostosować się do aktualnych warunków pogodowych“.

To zdanie bez znaczenia. Zostawia czytelnika z zagwozdką: co piszący miał na myśli? By oszczędzić odbiorcy główkowania, autorzy przed tworzeniem opisów produktów powinni rozważyć następujące kwestie:

  • Przede wszystkim określ, kto potrzebuje „Twojego“ produktu. Do jakiej grupy docelowej będziesz się zwracać?
  • Tekst zastępuje rozmowę ze sprzedawcą. Zastanów się, o co chciałbyś go zapytać i co koniecznie musisz wiedzieć, by zdecydować się na zakup produktu. Co sprawia, że jest on szczególnie praktyczny i wartościowy?
  • Nie opisuj cech produktu wprost. Pomyśl nad scenariuszem, który mógłbyś przedstawić czytelnikowi. Zadaj sobie pytania: dlaczego i w jakiej sytuacji klient będzie potrzebował tej rzeczy? Jaki problem ma rozwiązać i jak ów produkt mógłby mu w tym pomóc? Swoje odpowiedzi oprzyj na dobrych, solidnych i wynikających z charakterystyki produktu argumentach.
  • Dziel się praktycznymi wskazówkami, z których Twój odbiorca skorzysta. Dla odzieży możesz polecać różne kombinacje stylistyczne, dla akcesoriów – rozmaite zastosowania.
  • Opisy produktów powinny być uniwersalne pod względem czasu. Jeśli czytelnik widzi, że produkt odnosi się do nieaktualnych danych i informacji, pierwsze wrażenie po zetknięciu z nim nie będzie pozytywne. To, że telefon po raz pierwszy został zaprezentowany przed dwu laty, a buty pochodzą z zeszłorocznej kolekcji, raczej nie zachęci do zakupu.
  • Pamiętaj, że dany produkt może występować w kilku rodzajach lub wersjach – czytelnikowi z pewnością przyda się ich dokładne porównanie. To, czy opisywany model telewizora ma zintegrowany WLAN, może stanowić dla odbiorcy kryterium zakupu.
  • Znajdź możliwie pierwotne źródła informacji. Zwłaszcza jeśli do uzupełnienia opisu produktu potrzebujesz „twardych“ danych, powinieneś sięgnąć do materiałów producenta lub twórcy technologii.

Więcej na temat tekstów dla sklepów internetowych znajdziesz w naszych tutorialach o języku sprzedaży i opisach produktów. Jak pisać o modzie? Dowiedz się z poradnika tworzenia tekstów modowych.

Wartość dodana w tekście podróżniczym

Również w tekście podróżniczym możesz zaoferować czytelnikowi bonus do informacji i rozrywki:

  • Namaluj mu obraz destynacji przy użyciu słów. Twój tekst powinien pokazywać czytelnikowi miejsce, w które może udać się na wakacje. Unikaj przy tym pustych słów i frazesów.
  • Dowiedz się przede wszystkim: co czytelnik MUSI zobaczyć, gdy daną lokalizację odwiedza po raz pierwszy? Co MUSI zrobić, będąc już na miejscu? Czy potrzebuje paszportu i innych dokumentów? Jakie szczepienia powinien wcześniej wykonać? Jaka sytuacja polityczna panuje w danym kraju/regionie? Czy musi wziąć pod uwagę lokalne prawo i zwyczaje kulturowe? Po lekturze tekstu odbiorca ma być przygotowany do podróży w najlepszy możliwy sposób.
  • Pisząc teksty z dziedziny turystyki, zwróć uwagę na grupę, do której je kierujesz. Hotele i ośrodki wypoczynkowe często chcą przyciągnąć konkretnych urlopowiczów. I tak pary, które chcą spędzić romantyczny weekend, niekoniecznie będą czuć się dobrze w hotelu rodzinnym z całodziennym programem dla dzieci, a bardziej aktywni turyści raczej nie wysiedzą na ogrodzonej plaży ośrodka all inclusive.

Więcej wskazówek na temat pisania tekstów z kategorii „Podróże“ znajdziesz w naszym tutorialu.

Jakie rady w poradniku?

Jesteś ekspertem w dziedzinie i swoją wiedzą pragniesz dzielić się ze światem? Bardzo dobrze! Rozpisz się w naszpikowanym najlepszymi radami i wskazówkami artykule. Uważaj jednak na wartość dodaną. W napisaniu dobrego tekstu poradnikowego pomogą Ci poniższe:

  • Podstawa: rozważ po raz kolejny: kim jest czytelnik? Czego chce? W jaki sposób artykuł przyczyni się do rozwiązania jego problemów?
  • Kto poszukuje artykułów fachowych, potrzebuje zazwyczaj informacji koniecznych do podjęcia decyzji „za“ lub „przeciw“. Pomyśl o niezbędnych w konkretnej sytuacji kryteriach decyzyjnych i opisz je z jak największej ilości perspektyw.
  • Dokładne i godne zaufania informacje z pewnych źródeł stanowią stabilną bazę również tego rodzaju tekstu.
  • Często zdarza się, że w sieci znaleźć można artykuły eksperckie na podobny lub opracowany od innej strony temat. Prowadzące do tych źródeł linki mogą stanowić dla Twojego czytelnika dodatkową pomoc.

By dowiedzieć się, jak przeprowadzić dobry research do artykułu poradnikowego oraz jakie zastosować triki, przeczytaj ten tutorial. Nasze materiały pomogą Ci również poznać podstawy dobrego tekstu specjalistycznego i dostarczą więcej wskazówek na temat tworzenia tekstów poradnikowych.

W końcu to faktycznie większa wartość

Wartość dodaną można osiągnąć na wiele sposobów. Często nawet kilka małych wskazówek i informacji dodatkowych powoduje, że tekst wyróżnia się spośród innych. Do pozytywnego doświadczenia z czytania przyczynia się także przemyślana budowa i jasna struktura treści. Jeśli przyciągasz czytelników, którzy z Twoimi tekstami zostają na stałe, oznacza to, że wykorzystujesz już wartość dodaną, a odbiorcy na pewno są Ci wdzięczni.

Czym dla Ciebie jest wartość dodana? Wyraź swoją opinię w komentarzu.


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!