Skip to main content

Wartość dodana w tekstach: ale o co chodzi? (część 1)

Każdy tekst powinien zawierać wartość dodaną, obecnie żaden nie może się bez niej obejść. Czym właściwie ona jest? I jak dokładnie wygląda?

Pojawia się wszędzie i każdy chce go mieć. Jest niezwykle urokliwy, choć tak naprawdę nikt nie wie, w czym tkwi jego sekret. Nie mówimy tutaj o Pikachu czy Supermanie, a o tekście z wartością dodaną. Tą, której hołd składają online-marketerzy, trenerzy pisania i sami autorzy. Każdy tekst powinien zawierać tę wartość, obecnie żaden nie może się bez niej obejść. Czym właściwie jest wartość dodana? I jak dokładnie wygląda?

Czy ktoś widział wartość dodaną?

Nie ma specjalnego koloru, określonej formy, nie wydaje konkretnego dźwięku i nie pachnie cytryną (przynajmniej w większości przypadków). Jednak wartość dodana w cenie jest od zawsze. Jeśli czytelnikowi po lekturze tekstu nasuwają się od razu następujące wnioski: „Wow! To było dobre! Bardzo pomocne i interesujące, a przy tym nieźle się uśmiałem!“, niemal na pewno miał do czynienia z wartością dodaną.

Zawartość, dzięki której zdobywamy wiedzę, która nas zachwyca i inspiruje. Akapity bez niepotrzebnego „bla bla bla“, zdania bez „lania wody“, za to napisane słowami poruszającymi zmysły czytelnika – to podstawowe składniki tekstu zawierającego wartość dodaną.

Słownik Języka Polskiego definiuje wartość dodaną jako:

wartość dodana «przyrost wartości towaru powstający w wyniku jego przetworzenia w toku produkcji w danym przedsiębiorstwie, wyrażający się różnicą między utargiem całkowitym przedsiębiorstwa a kosztem poniesionym na wytworzenie tego towaru»

To wskazówka we właściwym kierunku, choć główne znaczenie wynika z samego pojęcia „wartość dodana“. To coś dodatkowego, wartego więcej. Przynosi dodatkowe zyski i korzyści.

Dlaczego wartość dodana jest tak wartościowa

W skrócie: wartość dodana to czysta przyjemność. Zadwoli każdego: klienta, wyszukiwarkę, redaktora platformy Textbroker i – przede wszystkim – czytelnika. Nieważne, czy intencją jest dostarczenie informacji, rozrywki, czy też nakłonienie do zakupu: wartość dodana zapewnia przy tym zadowolenie czytelnika, pogłębienie więzi z użytkownikami i klientami, większą sprzedaż w sklepie internetowym czy świadomość marki w grupie influencerów.

Wartość dodana przychodzi naturalnie

Gdy autorzy piszą teksty z zakresu swojej specjalizacji lub poprzedzone dogłębnym researchem, z reguły automatycznie tworzą treści, które dostarczają czytelnikowi wartości dodanej. Zaznajomiony z tematem autor może go czytelnikowi przybliżyć w interesujący sposób, zwrócić uwagę na nowe aspekty i opracować tak, by czytało się bardzo lekko. Jeśli piszący sam czerpie przyjemność z tworzenia, zazwyczaj i czytelnikowi pragnie dostarczyć rozrywki, a przy tym jak najlepiej go poinformować.

Co w wypadku, gdy wartości dodanej powinno być jednak trochę więcej? Jeśli temat nie leży do końca w kompetencji autora? I gdy nie pozostaje zbyt wiele czasu na dokładny research?

Autorzy są elastyczni, a dobre teksty wychodzą spod doświadczonej ręki w mgnieniu oka. Wyuczone przez lata schematy przystosowują do nieznanej jeszcze tematyki – w końcu dysponują właściwymi narzędziami. Naszą checklistą wartości dodanej chcemy zapewnić autorom dodatkową pomoc – zwłaszcza w sytuacji, gdy wysokiej jakości tekst muszą opracować „na wczoraj“.

Tworzenie wartości dodanej – zasady ogólne

Istnieje kilka prostych zasad, które czynią tekst bardziej wartościowym. Większość z nich nie zestarzała się nigdy. Do zbioru praktyk dobrego pisania należą od lat, a doświadczonym autorom przestrzeganie ich weszło w nawyk. Warto te reguły pokrótce przypomnieć:

  • Zbędne słowa i rozciągnięte zdania: Na niepotrzebne wyrażenia, które nic nowego do tekstu nie wnoszą, nie ma miejsca. Trzeba je wykreślać bez wyrzutów sumienia.
  • Pozyskanie uwagi grupy docelowej: Każdy tekst kierowany jest do konkretnej grupy czytelników. Tylko ten, który odpowiada na jej problemy i potrzeby, zwróci uwagę pożądanego odbiorcy.
  • Plan tego, co czytelnik musi wiedzieć: to kluczowy punkt wartości dodanej. Jeśli odbiorca znajdzie w tekście przydatne informacje, wrasta poziom jego wiedzy i automatycznie kojarzy on artykuł (a również stronę i markę) pozytywnie.
  • Przemyślana struktura: To, w jaki sposób tekst został zapisany, może mieć dla wartości dodanej kluczowe znaczenie. Przemyślana, przejrzysta, gładko prowadząca przez poszczególne wątki struktura pomaga czytelnikowi w znalezieniu cennych informacji. Warto stosować wyraźne i adekwatne do treści nagłówki, listy i akapity z wcięciem. Pomocne będą również niedługie podsumowania lub (szczególnie wyróżnione) zestawienia.

 

Czym dla Ciebie jest wartość dodana? Wyraź swoją opinię w komentarzu.

Źródło zdjęcia: http://www.stockunlimited.com/


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!