Skip to main content

Teksty do sieci – co musisz o nich wiedzieć?

Napisałeś już kilka reportaży dla gazety? A może praca dyplomowa rozbudziła w Tobie pragnienie, by bardziej poświęcić się pisaniu? Zanim zaczniesz tworzyć teksty dla Internetu, powinieneś zapoznać się ze specyfiką gatunku. Treści produkowane na potrzeby sieci od swoich drukowanych kolegów różnią się budową i zawartością. Z naszymi wskazówkami Twoje artykuły osiągną sukces również w wersji elektronicznej!

Najlepsze zostawiamy na… początek!

Dobre historie wymagają zbudowania napięcia, lecz w Internecie struktura liniowa tekstu rzadko ma praktyczne zastosowanie. Jeśli wszystkie ważne aspekty tekstu rozmieściłeś w całej jego treści, być może już straciłeś część czytelników. W sieci rzadko znaleźć można artykuły czytane słowo po słowie i do ostatniej kropki. O wiele bardziej prawdopodobne, iż treść zniknie za horyzontem tak szybko, jak przelatujący samolot. Niektórzy czytelnicy „wyciągają” z niej najważniejsze części zdań i akapitów, innym wpadają w oko wyłącznie nagłówki, pogrubienia, linki oraz ilustracje.

Coraz więcej artykułów czyta się na smartfonie i tablecie, często pobieżnie. Nic dziwnego, że koncentracja czytelników na tekście maleje. Dobry copywriter zna zachowania swoich odbiorców i wykorzystuje tę wiedzę następująco: na początku tekstu wymienia najważniejsze aspekty tematu, a szczegółami dzieli się w dalszych akapitach. Kto? Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Dlaczego? Pierwsze zdania Twojego tekstu powinny zawierać odpowiedź na podstawowe pytania.

Bądź na bieżąco

Zasada, która w Internecie liczy się bardziej niż gdziekolwiek indziej: nieaktualne informacje to bezwartościowe informacje. Administratorzy stron internetowych mają możliwość wymiany lub aktualizacji swojego artykułu za pomocą kilku kliknięć. „Nieświeża” zawartość odstrasza brakiem profesjonalizmu, a konkurencja w dostarczaniu informacji nie spoczywa na laurach.

Aktualnymi tekstami przekonasz nie tylko czytelników – od wersji wprowadzonej w 2011 roku, Google faworyzuje strony z regularnie aktualizowaną zawartością. Wyszukiwarka-gigant całkiem mądrze zakłada, iż wykonane niedawno porównanie najlepszych smartfonów będzie cieszyć się większym zainteresowaniem niż to opublikowane trzy lata temu. Z tego powodu na pierwszych miejscach w wynikach wielu wyszukiwań znajdziesz przede wszystkim najnowsze materiały.

Trzymaj się krótko

Niezliczone detale i rozległe wyjaśnienia nie zawsze są w cenie. Ważne w przypadku internetowego contentu: przejdź do konkretów! Złożone tematy łatwiej przekazać w krótkich, zwięzłych zdaniach. Sztucznie wydłużone, obejmujące wiele linijek frazy sprawiają, że odbiorca traci na ich czytanie ochotę – nie inaczej jest w przypadku tradycyjnych tekstów. Złożone z maksymalnie 20 słów zdanie uznaje się za idealne. Przestrzegaj tej złotej reguły, a każdą odrębną myśl kończ kropką – dzięki temu Twoje zdania skrócą się automatycznie.

W myślach ustal długość i wzajemną zależność swoich akapitów – w końcu nie chcesz danego aspektu zaniedbać na rzecz innych. Długie bloki tekstu również odstraszają, utrzymuj więc akapity o średniej długości od 5 do 7 linijek.

Formatowanie tekstu: HTML ku lepszemu rozeznaniu
 

Ułóż tekst graficznie w taki sposób, by Twoi czytelnicy mogli w lot poznać jego zawartość. Skup ich uwagę na najważniejszych punktach – z HTML-em to bardzo proste zadanie.

• Ustal wielkości czcionek w nagłówkach tak, by ukazać, które akapity zasługują na szczególną uwagę.
• Wyróżnij najważniejsze pojęcia: pisz je z pogrubieniem lub kursywą. Podkreślenia nie są już tak powszechne, gdyż czytelnicy mogą omylnie wziąć je za hiperłącza.
• By większą ilość informacji zmieścić na niewielkiej przestrzeni, używaj wypunktowań, wyliczeń oraz tabel.

Chcesz sformatować swój tekst przy użyciu HTML-a po raz pierwszy? Nasz tutorial pomoże Ci wdrożyć się w język znaczników.

Myśl pozytywnie

W platformie Textbroker wiele opisów zlecenia zawiera wytyczne, by teksty formułować w sposób możliwie pozytywny. Życzenie to może na pierwszy rzut oka wydawać się sporym ograniczeniem, jednakże okazuje się, że pomaga w tworzeniu odpowiedniego contentu. Jeśli często używasz słów o negatywnym wydźwięku, wiedz, że podczas skanowania tekstu wzrokiem, one jako pierwsze wpadają w oko. W efekcie Twoi czytelnicy zakodują sobie odwrotność tego, co chciałeś im przekazać. Wykonaj mały test: Które ze zdań zachowasz w pamięci na dłużej? „Pełne wyżywienie nie jest wliczone w cenę” czy „Pełne wyżywienie można zamówić w razie potrzeby”?

Twórz sensowne powiązania

Nie wszystkim szczegółom musisz poświęcać tyle samo uwagi. Zwłaszcza w artykułach, które obdarzone zostaną przelotnym spojrzeniem, bardziej rozsądnie będzie nie brnąć głęboko w temat. Daj czytelnikom szansę na doinformowanie się, jeśli sami tego potrzebują. Dzięki hiperłączom możesz nakierować odbiorców na ciekawy, pasujący do tematu tekst, a przy okazji w łatwy sposób zwiększyć wartość informacyjną swojego. Czy jakiś content jest dla Ciebie szczególnie istotny? Najlepiej podlinkuj do niego już na początku swojego tekstu, a prawdopodobieństwo otwarcia hiperłącza znacznie wzrośnie.

Mamy nadzieję, że zdobyłeś pierwsze rozeznanie w pisaniu tekstów dla sieci. Tworząc, powinieneś mieć na uwadze również to, czego wymaga czytelnik. Gdy preferuje on przejrzystą strukturę bez formatowania i hiperłączy, te życzenia mają pierwszeństwo. Precyzyjne formułowanie myśli, a także dbanie o odpowiednią długość zdań i akapitów – to klucz do sukcesu każdej internetowej treści.


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!