Skip to main content

Napisz to jeszcze raz, czyli tworzenie tekstów od nowa

Tworzenie nowych tekstów to dla autora Textbrokera chleb powszedni. Od czasu do czasu trafi się jednak klient, który nie potrzebuje nowej treści – zamiast tego chciałby przetworzenia istniejącej. 

Tworzenie nowych tekstów to dla autora Textbrokera chleb powszedni. Od czasu do czasu trafi się jednak klient, który nie potrzebuje nowej treści – zamiast tego chciałby przetworzenia istniejącej. Na pierwszy rzut oka w briefingu nie ma dużej różnicy. Istnieją jednak pewne subtelności, które należy rozważyć podczas przerabiania tekstów. W tym tutorialu przedstawimy problemy, jakie mogą się pojawić w trakcie tego typu pracy. Dzięki naszym wskazówkom nie tylko spełnisz wymagania klientów i zaoszczędzisz czas, lecz również poprawisz jakość tworzonego przez Ciebie contentu.

Przed pisaniem… czytaj

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad nową zawartością i stylistycznym dopasowaniem, zrób jedną rzecz: przeczytaj tekst! Poświęć mu kilka minut, nie spiesząc się. Zobaczysz, jakie ma oddziaływanie. Czy może autor wciąż powtarza te same zagadnienia? Czy styl jest żywy czy raczej sztywny, przykuwający uwagę czy formalny, bez ozdobników? Do jakiego wniosku dochodzi piszący w ostatnim akapicie? Na te pytania odpowiedz w trakcie lektury. Tylko jeśli uchwycisz istotę istniejącego materiału, będziesz w stanie dokonać w nim zmian w taki sposób, by pełnił funkcję zgrabnego „odlewu“.

Przeróbki kontrolowane

Jednym z najważniejszych punktów przy przerabianiu tekstów jest określenie celu. Jakiego efektu pragnie zleceniodawca? Z grubsza rzecz biorąc, istnieją trzy możliwości: przetworzenie treści, dopasowanie stylistyczne i optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Choć niezależnie od wybranego wariantu, zawsze będziesz mieć do czynienia z treścią i odpowiednim stylem tekstu. Jeśli konieczne jest uzupelnienie zawartości tekstu, powinieneś nowe lub dopisane fragmenty dostosować do zastanego stylu – inaczej będą się wyróżniać. Jeśli jednak pierwsze skrzypce mają grać słowa kluczowe, musisz użyć nowych, dopasowanych tematycznie. Nie podporządkuj jednak wszystkich elementów tekstu określonemu celowi – pamiętaj, że styl i treść istotne są same w sobie.

Pole do popisu: korekty stylistyczne

Dopasowanie stylistyczne to bodaj najtrudniejsza forma opracowywania tekstu na nowo. Najpierw powinieneś zanalizować styl istniejącej treści, następnie zmienić go zgodnie ze specyfikacją klienta. Trzon zawartości (główne punkty, orientacja treści) muszą jednak pozostać. W związku z powyższym, postępuj ostrożnie: opracowuj po kolei zdania bądź krótkie akapity.

Największym wyzwaniem jest rzeczywiste wdrożenie wymaganego stylu wypowiedzi. Nawet jeśli klient określa, że język tekstu ma być „rzeczowy“ bądź „kwiecisty“, kategoryzacja stylu zostawia pole do interpretacji własnej. Oczywiście, istnieją pewne cechy, które pozwalają nadać mu etykietkę. By rozjaśnić ci nieco ów temat, pokażemy, czym charakteryzują się najczęściej wymagane w platformie Textbroker style tekstu:

Styl kwiecisty: Styl ów pasuje szczególnie do opisów produktów i usług o silnym charakterze promocyjnym, a także do informacji tabloidowych. Wartość informacyjna występuje tu w tle, w bogatej oprawie środków, mających wywołać u czytelnika (jak najbardziej pozytywne) emocje. Tworzenie tego typu treści wymaga z reguły stosowania wielu przymiotników i czasowników pełnych ekspresji. Często używa się również frazesów, idiomów, zwrotów z języka potocznego i slangów. Tzw. storytelling jest tu jak najbardziej na miejscu. Informacje opakowane w fikcyjną historię bardziej angażują odbiorcę, zatem komunikat łatwiej „sprzedać“. Poniższy, napisany przez naszą autorkę akapit, to dobry przykład na wykorzystanie wymienionych środków w celu wypracowania kwiecistego stylu:

„Przez żołądek do serca – tę starą prawdę zna każdy. Wyobraź sobie: po bardzo długim dniu, prawdziwie zmęczony i z burczącym brzuchem, padasz na kanapę. Nagle dzwoni dzwonek. W drzwiach stoi kurier z parującym jedzeniem o zapachu co najmniej tak smakowitym, jak z kuchni Twojej babci, zamówionym przez bliską Ci osobę. Czy nie tego pragniesz? Zrób coś dobrego dla drugiej połówki: usługi dostawcze w Linz […] chętnie Ci w tym pomogą. Płatność regulowana szybko: natychmiastowym przelewem internetowym, kartą kredytową lub przez PayPal.“

Uważaj jednak, by nie przeciążyć tekstu. Formułując zdanie „po bardzo długim, niezwykle męczącym dniu, całkowicie wyczerpany i z potężnie burczącym brzuchem, padasz na swoją wygodną kanapę“, autorka minęłaby się z celem. Używaj epitetów i innych środków stylistycznych, by podkreślić niektóre słowa lub informacje. W tym wypadku nastawienie „więcej znaczy lepiej“ to nienajlepszy pomysł.

Styl rzeczowo-informacyjny: Tego stylu wypowiedzi używa się głównie przy pisaniu neutralnych opisów produktów i artykułów poradnikowych. Pasuje do tematów „poważnych“, z dziedziny finansów, prawa i techniki. Informacje znajdują się tu na pierwszym planie. Wystrzegaj się zatem rozwlekłych opisów i stosuj przymiotniki oraz idiomy tylko tam, gdzie są naprawdę potrzebne i właściwe. Uważaj również na wyróżniające się zbyt długie lub krótkie zdania – jeśli zdania i akapity mają podobną długość, tekst zyskuje umożliwiający przyjemne czytanie „flow“. Dzięki temu odbiorca lepiej wchłania informacje i nie „potyka się“ na krótkich wstawkach lub zdaniach długości stonogi. By łatwiej Ci było pojąć tę różnicę, dostosowaliśmy napisany przez naszą autorkę fragment na potrzeby rzeczowego stylu.

„Odpoczywając w domu po długim dniu pracy często zastanawiasz się: co zjeść na kolację? Do gotowania brakuje Ci energii – najlepiej, gdyby kurier podrzucił Ci po prostu coś smacznego. Dzięki usługom dostawczym w Linz możesz sprawić znajomym wieczorną niespodziankę i bez dużego wysiłku zamówić coś do jedzenia. Płatności dokonasz w prosty sposób przelewem internetowym, kartą kredytową lub przez PayPala.“

Jak widzisz, nie zrezygnowaliśmy całkowicie ze stosowania środków stylistycznych, ponieważ i bardziej rzeczowy tekst powinien być dla czytelnika ciekawy. Zawsze należy jednak zadać sobie pytanie, czy dane sformułowanie lub akapit są konieczne, czy też można wyrazić to samo w prostszy sposób.

Przy pisaniu treści w stylu rzeczowo-informacyjnym bądź możliwie obiektywny i neutralny – unikaj sformułowań oceniających lub uzasadnij ich konieczność w zrozumiały, wiarygodny sposób.

Styl swobodny, rozrywkowy: Styl ten stanowi zasadniczo mieszankę dwóch powyższych. Czytelnik powinien być informowany w rozrywkowy sposób (w mediach nazywa się to infotainmentem). W większości styl ów służy do pisania produktowych tekstów promocyjnych, ale również artykułów poradnikowych, lajfstajlowych i relacji z podróży. Najtrudniejszym wyzwaniem tego sposobu pisania jest zachowanie równowagi – z uwagi na duże niebezpieczeństwo poddania się stylowi zbyt żywemu lub za bardzo formalnemu. Zapobiegniesz temu, jeśli po zakończeniu pisania gruntownie przeczytasz tekst. Z pozycji mentalnego dystansu łatwo wyłapiesz, czy problematyczne fragmenty, które w trakcie pisania brzmiały odpowiednio, wciąż przyciągają wzrok. By zilustrować opisywany styl, przerobiliśmy fragment tekstu naszej autorki raz jeszcze.

„Ty też to znasz? Siedzisz w domu po długim dniu pracy i zupełnie nie wiesz, co podać na kolację. Czy nie byłoby wspaniale, gdyby zaraz do Twoich drzwi zadzwonił kurier ze smakowitą potrawą? Dzięki usługom dostawczym w Linz możesz zrobić znajomym pyszną kulinarną niespodziankę – sprawić radość pizzą lub innym mało kosztownym daniem. Płatność jest tak prosta, jak samo zamówienie. Możesz ją uregulować przelewem internetowym, kartą kredytową lub przez PayPala.“


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!