Skip to main content

Marketing wpływu: jak znaleźć i przekonać do siebie liderów opinii? Cz. II

Dziś przedstawimy Wam obiecane narzędzia, które pomagają odnaleźć właściwych influencerów w Twitter Jungle. Opowiemy również, w jaki sposób nawiązać kontakt z liderem i zainteresować go daną marką.

Followerwonk to narzędzie, które pozwala wyszukać wpływowe osoby związane z konkretną dziedziną. Wystarczy tylko wpisać właściwe słowa kluczowe, określające wybranych influencerów. Instrument daje szansę porównać użytkowników oraz przeprowadzić ich wnikliwszą analizę, np. pod kątem płci, profili (które „followują” konkretni odbiorcy), „wieku” kont i wielu innych danych.

Twtrland – serwis, który dostarcza ciekawych informacji na temat poszukiwanych wpływowych osób – umożliwia m.in. wgląd w statystyki, jak średnia liczba tweetów na dzień, a także liczby retweetów i odpowiedzi innych użytkowników. Ułatwia poznanie lokalnej społeczności i – gdy to konieczne – pozwala ustalić jej liderów.

TweetReach – wystarczy podać link, nazwę użytkownika lub hashtag, by narzędzie przedstawiło raport dot. danego użytkownika. Tą drogą można dowiedzieć się, jaki zasięg mają jego posty na Twitterze oraz ustalić innych liderów, którzy tweetują z danym influencerem.

Wiele wpływowych osób bloguje. Możesz znaleźć właściwych blogerów do współpracy z Twoją firmą – masz do dyspozycji kilka pomocnych instrumentów, które ułatwią ich kategoryzację:

Twingly – specjalna wyszukiwarka, która pozwala zlokalizować blogi pod kątem danych słów kluczowych. Potrafi przeszukać ponad 12 milionów blogów w 30 różnych językach i posortować je ze względu na pozycje influencerów. Niektóre z narzędzi stworzono z myślą przede wszystkim o użytkownikach niemieckojęzycznych, np.:

10 000 flies.de – codzienny ranking, który pokazuje, jakie serwisy informacyjne, media specjalistyczne i blogi cieszą się największym powodzeniem w sieciach społecznościowych. Za pomocą wykresów przedstawia informacje na temat kwestii interesujących dla odbiorców, a także powiadamia o dotąd nieznanych blogach.

Bloggerei.de – odwiedzający ustalają „top 100” – ranking niemieckich blogów, który co 10 minut jest aktualizowany. Serwis sortuje i wyświetla blogi według różnych działów i specjalistycznych tematów.

Czego oczekują liderzy od marek?

W kontaktach z influencerami niezwykle ważną rolę odgrywa kontakt osobisty, przyda się też wyczucie taktu. Trzeba dokładnie określić warunki wzajemnej współpracy i cele obu stron, które należy osiągnąć. To pozwala uniknąć ewentualnych rozczarowań. Kiedy relacja się rozwinie, warto stawiać pytania w sposób bezpośredni i zagadywać lidera, czego potrzebuje, jakie informacje akurat go interesują, które wiadomości są teraz „na topie”, w czym można mu pomóc itp. Dzięki temu dowiesz się, o czym aktualnie mówi się w sieci i które tematy zyskują popularność w branży. Lider pomoże Ci dotrzeć do odbiorców i konkretnej grupy docelowej.

Należy budować wzajemne relacje w oparciu o lojalność. Osobę wpływową warto traktować jak partnera, absolutnie nie wolno wychodzić z założenia, że można ją „kupić”. Specjaliści z branży nieustannie postulują spotykać się z influencearami osobiście. Tylko w ten sposób zbudujesz więź między marką a liderem oraz ustalisz jasne zasady współpracy. Gdy osoba wpływowa odmówi lub wyśle zdawkową prośbę o garść informacji mailem, lepiej zastanów się, czy to influencer „z prawdziwego zdarzenia”, który traktuje swoją działalność odpowiedzialnie.

Wyniki badań Augure (wspomnianych w części pierwszej naszego artykułu) wskazują, że influencerzy spodziewają się otrzymać gratyfikację za współpracę w formie:

• pomocy w tworzeniu contentu
• dostępu do informacji
• zaproszeń na eventy
• bezpłatnych próbek produktów
• finansowej

Bardzo często osoba wpływowa, np. bloger, traktuje swoje zajęcie w sieci jak „normalny” zawód, który wiąże się z odpowiednim wynagrodzeniem. Dlatego trzeba jasno ustalić – co może dla nas zrobić i w zamian za co? Wiele zależy też od samej marki. Niektóre znaki towarowe kojarzą się szczególnie pozytywnie i są tak popularne, że influencer dodatkowo zyskuje na ich promocji (mówimy o profitach poza zwyczajową gratyfikacją w produktach czy usługach).

Warto zapewnić liderowi, jako pierwszemu, dostęp do informacji, które go interesują. Wielu sieciowych influencerów szczególnie sobie ceni ciekawe, „świeże” wiadomości, które pochodzą „z pierwszej ręki”. Jednym zdaniem – influencer powinien zauważyć wyraźną wartość dodaną, która sprawi, że współpraca stanie się atrakcyjna i korzystna dla wszystkich zaangażowanych stron.

Jak porozmawiać z influencerem i wzbudzić jego zainteresowanie?

Jakimi kanałami warto kontaktować się z osobami wpływowymi? Specjalista ds. PR, Klaus Eck, w swoim artykule zwraca uwagę na jakość treści na blogach korporacyjnych. Im lepsze i czytelniejsze teksty, tym łatwiej wzbudzić zainteresować influencera, wciągnąć go do dialogu i zaprosić do współpracy.

Badania Augure ujawniają, że większość firm kontaktuje się z liderami za pośrednictwem poczty e-mail. Na drugim miejscu znajdują się Twitter i blogi. Telefon i inne media społecznościowe, jak LinkedIn, Facebook i Google+, odgrywają zdecydowanie mniejszą rolę.

Podczas rozmowy z influencerem (i każdej innej) należy przede wszystkim przedstawić się. podać nazwę firmy i swoje stanowisko, wspomnieć o propozycji współpracy i zasygnalizować możliwość nawiązania dialogu. Lepiej unikać niewłaściwych ofert o charakterze stricte reklamowym. Warto również nadmienić o dostępie do unikatowych treści, które pomogą osobom wpływowym stworzyć teksty interesujące z punktu widzenia ich społeczności.

Widzicie: do zbudowania właściwych relacji z influencerami niezbędne okazują się pracowitość, umiejętności i spora doza cierpliwości. Jednak takie współdziałanie może okazać się wyjątkowo korzystne dla obu stron. Wzajemne, odpowiednio nakreślone stosunki, przydają się w wielu sytuacjach biznesowych – pomagają przy content seedingu, wprowadzaniu nowych produktów na rynek, a nawet w zarządzaniu kryzysem.


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!