Skip to main content

Marketing wpływu: jak znaleźć i przekonać do siebie liderów opinii? Cz. I

Marketing wpływu (Influencer Marketing) należy do najbardziej chwytliwych i głośnych tematów branży internetowej. Wpływ popularnych i szanowanych osób na decyzje innych to zjawisko znane od niepamiętnych czasów. Dziś wykorzystuje się je w walce o uwagę i zainteresowanie odbiorców – marketing wpływu staje się praktycznym narzędziem ludzi biznesu, po które sięgają oni coraz częściej i chętniej.

Z możliwości, jakie oferuje marketing wpływu, czynią użytek najpopularniejsze marki. Johny Walker organizuje znanym użytkownikom Instagrama podróże fotograficzne do Szkocji, a Zalando wciąga wpływowe blogerki do promowania swoich kolekcji.

Pomysł polega na tym, by ważne, opiniotwórcze osoby związać z daną firmą – zyskać ich przychylność i rekomendację, co sprawi, że odrobina „blasku”, jakim emanują, i pozytywnej energii przeniesie się również na markę i przyczyni do wzrostu sprzedaży.

Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw zaprasza do współpracy wpływowe osoby (tzw. influencerów) – swoistych liderów opinii – którzy biorą udział w wielu działaniach biznesowych. Uczestniczą we wprowadzaniu nowych produktów na rynek, popularyzują marki, dbają o wizerunek firmy, a często także rozpowszechniają na jej temat własne treści, np. na blogach. Wszystkie zabiegi marketingowe zostały już znakomicie opanowane – problem tkwi w czymś zupełnie innym. Biznesmenom trudno znaleźć właściwych liderów, którzy mają coś do powiedzenia w konkretnej branży. Nie wiedzą też, jak zdobyć uwagę opiniotwórczych osób. Jak przekonać je do danej marki? Co im zaoferować, by zechcieli przyłączyć się do wybranego biznesu?

Jak wywierać zdobyć przychylność wpływowych osób?

Według głośnego raportu autorstwa Augure bardzo wiele firm ma poważny kłopot, by zidentyfikować odpowiednie osoby, które rzeczywiście mogą wywrzeć pozytywny wpływ na ich markę. 

Źródło: The 2014 Influencer Marketing Status Report, Augure 

Na początku warto postawić sobie pytanie, w jakich okolicznościach i na kogo influencer powinien wywierać wpływ. Kiedy szukasz właściwych liderów opinii do swojej branży, zwróć uwagę na ludzi, których głos bywa słuchany z zainteresowaniem przez daną grupę docelową. Zastanów się, kto jest uznanym ekspertem w konkretnym biznesie i kto ma związek z osobami, do których trzeba dotrzeć?

Jakimi kryteriami powinien kierować się przedsiębiorca w doborze odpowiednich liderów? Oto kilka najważniejszych kwestii, które należy rozważyć:

  • Status eksperta – kto jest postrzegany jako ekspert w obszarach bliskich Twojej firmie? To musi być osoba wiarygodna, która budzi zaufanie i ma wiele do powiedzenia na tematy branżowe.
  • Aktywność – jakimi kanałami komunikuje się dany lider ze swoimi odbiorcami? Czy jest aktywny?
  • Grupy docelowe – które są w zasięgu influencera i jak może do nich dotrzeć: przez blogi, Facebooka, Twittera, YouTube’a, Instagrama? Ale istotne są również te wpływowe osoby, które nie mają „własnych” społeczności – nie wolno ich przeoczyć. To liderzy, którzy zawierają osobiste kontakty i budują znaczące relacje w grupie docelowej.
  • Zaangażowanie (engagement) i interakcje – czy wypowiedzi osób opiniotwórczych generują komentarze, lajki i retweety? Interakcje to jeden z najważniejszych wskaźników więzi między liderem a jego społecznością. Należy zwrócić uwagę, w jakim stopniu influencer oddziałuje na odbiorców z określonego kręgu i ile reakcji jest w stanie wywołać.

Pomocne narzędzia, które ułatwią odszukanie influencera

Specjaliści marketingu wpływu podkreślają, że nawet we współczesnym świecie nic nie zastąpi relacji osobistych – warto sobie wziąć tę starą, lecz jakże aktualną prawdę do serca. Jednak dlaczego nie korzystać także z możliwości, jakie oferuje sieć? Odpowiednie narzędzia dostarczą pomocnych wskazówek, jak i gdzie najskuteczniej szukać aktywnych liderów, którzy dotąd nie przyszli Ci do głowy.

Klout jest jednym z narzędzi do mierzenia wpływu – szuka różnych danych na temat użytkowników w social media i stara się określić, jak wpływowy bywa dany lider, np. ile osób go słucha. Praktyczny instrument bierze pod lupę największe światowe sieci społecznościowe, w tym: Facebook, Twitter, LinkedIn, FourSquare, YouTube. Wyniki swoich poszukiwań Klout przedstawia za pomocą tzw. „Klout score” – liczby od 1 do 100, gdzie 100 oznacza wartość najwyższą. Im większe „K”, tym bardziej opiniotwórczy jest influencer w social media. Co więcej, narzędzie pomaga ustalić, w jakiej dziedzinie lider uchodzi za autorytet, na których użytkowników potrafi wywierać wpływ, a którzy – wpływają na niego.

Buzzsumo bada, które treści z danej branży są najpopularniejsze w mediach społecznościowych. Narzędzie pozwala jednocześnie określić najważniejsze osoby opiniotwórcze z danego zakresu i zidentyfikować odpowiednich multiplikatorów.

Socialmention to instrument do analizy social media, który pokazuje w czasie rzeczywistym, jakie tematy najczęściej porusza się w mediach społecznościowych. Pomaga też znaleźć „użytkowników TOP”, którzy są modni i popularni w social media. Socialmention analizuje między innymi dane z Twittera, Facebooka i YouTube’a.

Istnieją różnorodne i funkcjonalne narzędzia, które pozwolą Ci wyszukać kluczowych influencerów w Twitter Jungle. Niebawem przedstawimy kilka z nich, a także kolejne ciekawostki na temat marketingu wpływu i pozyskiwania liderów opinii dla własnego biznesu.


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!