Skip to main content

Marketing przedsiębiorstw lokalnych w internecie (Część I)

Od dawna na rynku marketingu internetowego SEO nie panowało tak wielkie zamieszanie
i dezorientacja, jak ma to miejsce obecnie; a wszystko za sprawą hasła ”Content Marketing”, które przed kilkoma miesiącami obiegło scenę marketingową. O ile przedsiębiorcy widzą w tym szansę na promocję swojej strony firmowej w internecie, o tyle eksperci pozostają bardziej powściągliwi w tej kwestii. Ich zdaniem content marketing nie jest niczym nowym, gdyż wartościowe merytorycznie treści zawsze przyciągały uwagę czytelników i były kluczem do wysokiego rankingu wyszukiwania.
Co więc kryje się właściwie pod pojęciem ”content marketing”? Na czym powinny skupić się małe i średnie firmy przy tworzeniu swojej strony internetowej? Czym są właściwie „dobre treści” w kontekście potrzeb informacyjnych użytkowników? Co wspólnego mają ze sobą dobre treści, SEO i content marketing?
Na te pytania postaram się odpowiedzieć poniżej.
Dobre treści to treści wartościowe
Definiując pojęcie tzw. ”dobrych treści” często nasuwa się pytanie, co to właściwie są ”dobre treści” i jakie są ich wyznaczniki? Rozpatrując tę kwestię z punktu widzenia przeciętnego użytkownika wyszukiwarki, dochodzi się do wniosku, że treści danej strony są dobre wtedy, kiedy są informatywne, tzn. dostarczają odpowiedzi na podane w oknie wyszukiwarki zapytanie, a  zainteresowanym dają możliwość zgłębienia materii. Chcąc więc stworzyć witrynę z tzw. ”dobrą treścią”, ważne jest, by przy jej budowie uwzględnić potrzeby użytkownika i wyjść im naprzeciw. W tym kontekście trzeba odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
Co najbardziej interesuje użytkowników w wyszukiwaniu lokalnym?
Różnego rodzaju statystyki potwierdzają, że zainteresowania użytkowników dotyczące wyszukiwania lokalnego od lat pozostają bez zmian. Zgodnie z nimi na pierwszym miejscu znajdują się trzy podstawowe zagadnienia:
  • numer telefonu,
  • adres,
  • godziny otwarcia.
Jak się okazuje dla ponad 2/3 użytkowników, w ramach wyszukiwania branżowego, najważniejszą rolę odgrywają informacje dotyczące numeru telefonu, lokalizacji i godzin pracy danego przedsiębiorstwa (źródło: Local Search Usage 2012). Dlatego właściciele strony internetowej lokalnej firmy powinni zadbać o to, by informacje te były umieszczone na stronie w dobrze widocznym miejscu.
Należy ponadto zwrócić uwagę, by te kluczowe dla użytkownika informacje były wszechobecne w sieci tak, aby mógł on je znaleźć nie tylko na konkretnej stronie firmowej, ale także w katalogach branżowych firm, portalach oceniających czy, wreszcie, najliczniej odwiedzanych portalach społecznościowych.
Najważniejszym aspektem jest przy tym dbałość o prawidłowość i aktualność wszystkich podanych informacji, gdyż tego typu wpisy na ”obcych” stronach, czyli tzw. local citations stanowią ważny czynnik konsolidujący procesy wyszukiwania w Google`u, a przez to  wpływają korzystnie na poprawę rankingu w wyszukiwaniu lokalnym i zostają szybko znalezione przez użytkowników. Regularnie aktualizowane zmiany adresu, numeru telefonu itp. umożliwiają więc potencjalnym klientom szybkie nawiązanie kontaktu, nieaktualne
z kolei zniechęcają i  powodują utratę zainteresowania daną firmą.
Co jeszcze jest ważne dla użytkowników?
Jak wynika z sondaży, prawie połowa wszystkich użytkowników szuka na portalach branżowych i oceniających linku do strony internetowej interesującej go firmy. Porównywalna liczba internautów zainteresowana jest mapkami lokalizacyjnymi, odsyłającymi do Google Map. Z kolei około jedna trzecia zainteresowanych przywiązuje uwagę, w ramach wyszukiwania lokalnego, do opisu dojazdu oraz informacji dotyczących liczby kilometrów i odległości do dużych okolicznych miast czy innych strategicznych miejsc.
Dużym zainteresowaniem cieszą się ponadto aktualne recenzje klientów, wyprzedaże internetowe oraz różnego rodzaju promocje, oferowane wyłącznie użytkownikom odwiedzającym daną stronę firmową. Nie bez znaczenia dla szukających okazują się oprócz tego oferowane metody płatności.
Podsumowując dotychczasowe rozważania, dochodzimy do konkluzji, że obok trzech wyżej wspomnianych faktorów, równie ważną rolę w ramach wyszukiwania lokalnego przypisuje się:
  • mapkom lokalizacyjnym,
  • opisowi dojazdu,
  • recenzjom klientów z linkiem do portalu oceniającego,
  • promocjom online,
  • metodom płatności.
Warto więc, optymalizując swoją stronę pod kątem lokalnego SEO, zadbać o to, by wszystkie te informacje się na niej znalazły.
Jednak na tym nie koniec. Najnowsze ankiety konsumenckie pokazują, że gama faktorów ważnych dla użytkowników, w ramach wyszukiwania lokalnego, jest dużo szersza i obejmuje, obok wspomnianych wcześniej punktów, także:
  • cenę,
  • wykaz oferowanych usług,
  • łatwość znalezienia danych kontaktowych,
  • dokładne dane adresowe.
  • Dla mniej niż jednej trzeciej ankietowanych liczą się ponadto:
  • wypowiedzi klientów,
  • atrakcyjne zdjęcia firmy,
  • komunikat powitalny,
  • linki do portali społecznościowych właściciela strony.
Uwzględniając wszystkie wyżej wspomniane aspekty, można stworzyć przejrzystą, ciekawą dla użytkownika koncepcję własnej witryny, a umieszczając na stronie startowej tzw. teasery, czyli zwiastuny treści, zachęcić użytkowników do szczegółowego zapoznania się z ich zawartością. Wskazane jest także umieszczenie wszystkich kluczowych dla użytkownika informacji (wspomnianych powyżej) także na poszczególnym podstronach, tak aby były one zawsze w zasięgu wzroku. Nigdy nie wiadomo bowiem, jaki adres URL stanie się stroną docelową wyszukiwarki, a w efekcie skłoni użytkownika do wejścia na daną stronę. Dzięki oryginalnemu zaprezentowaniu się i korzystnemu ulokowaniu kluczowych informacji jesteś w stanie ”zatrzymać” go na swojej stronie i odnosisz w ten sposób zwycięstwo nad konkurencją. A o to przecież chodzi.
Mówiąc prościej, dobre treści muszą być dobrze zaprezentowane. Dlatego nie bez znaczenia przy projektowaniu strony pozostają również następujące kwestie:
Tylko dobra strategia i przemyślane działania pozwolą osiągnąć zamierzony cel. Przy tym nie chodzi o drogie elementy interaktywne, oferowane przez agencje web designu, lecz
o kreatywne wykorzystanie tradycyjnych technik promocji. Jedną z możliwości jest np. prawidłowo przygotowana landing page, czyli strona docelowa (zwana też startową) firmy, która powinna na pierwszy rzut oka przekazywać dobrze wyeksponowane informacje na temat zawartości witryny tak, aby główny cel, czy zakres działalności firmy, był od razu widoczny dla użytkownika.
W centrum uwagi, tzn. w górnej części strony, powinny znaleźć się trzy najważniejsze informacje: adres, dane kontaktowe i godziny pracy, a poniżej pozostałe informacje w porządku hierarchicznym. Kreatywność i oryginalność jest w tym przypadku jak najbardziej wskazana, gdyż przy nieodpowiedniej technice, nawet strona z najbardziej wartościową treścią może okazać się dla użytkowników mało atrakcyjna. Cenne porady odnośnie efektywnego projektowania witryn znaleźć można w przewodniku ”10 sposobów na skuteczne dotarcie do użytkownika”.
Jaką rolę odgrywa content marketing? 
Wspomniana wyżej strategia jest niczym innym jak promocją swojej strony i jej zawartości, czyli właśnie formą content marketingu, którego naczelną zasadą jest atrakcyjne zaprezentowanie się w internecie. Im atrakcyjniejsza prezentacja treści danej witryny, tym większe szanse na dotarcie i ”zatrzymanie” docelowej grupy użytkowników.
Niestety większość lokalnych firm nie zdążyło jeszcze zoptymalizować swoich witryn pod tym kątem, za co płaci niską pozycją w rankingu w wynikach wyszukiwania. Nie chodzi tu jednak o skomplikowane i czasochłonne rozwiązania SEO, lecz o odpowiednie umieszczenie ważnych dla użytkownika informacji i przez to zwiększenie zainteresowania firmą.
W kontekście optymalizacji SEO i content marketingu ważny aspekt stanowią ponadto lub przede wszystkim, słowa kluczowe i ich odpowiednia lokalizacja.
Optymalizacja treści strony pod kątem SEO, czyli o wyszukiwaniu fraz 
Aby umożliwić potencjalnym klientom dotarcie na naszą stronę poprzez wyniki wyszukiwania, warto zadbać o odpowiednią optymalizację treści wszystkich podstron witryny.  Pomocne przy tym okazać się mogą następujące narzędzia ukierunkowujące procesy wyszukiwania słów kluczowych:
  • planer słów kluczowych Google AdWords Keyword Tool,
  • Google Suggest,
  • Google Trends,
  • tzw. wyszukiwanie pokrewne,
  • kampanie AdWords o krótkim czasie realizacji (1-2 miesiące),
  • wyszukiwanie w trybie Webcontrolling Tool.
Wymienione narzędzia umożliwiają rozszerzenie dotychczasowej palety kryteriów wyszukiwania, celem utworzenia dla każdej frazy czy kombinacji fraz (np. strzyżenie damskie, Dortmund) specjalnej podstrony, ściśle powiązanej z tymi terminami wyszukiwania. Oczywiście kryteria te powinny możliwie jak najdokładniej odzwierciedlać profil danej firmy, ale równie dobrze mogą to być luźne, przypadkowe pojęcia, które użytkownicy często dla żartu wpisują w pole wyszukiwarki. Należy położyć szcególny nacisk na opracowanie szerokiego spektrum zagadnień, które mogą być wpisane w zapytaniu użytkowników oraz na rozpatrzenie danej kwestii z różnych możliwych perspektyw. Całość prezentacji uzupełnić powinny profesjonalne zdjęcia oraz logicznie uporządkowany tekst z podziałem na akapity z śródtytułami. Widać więc wyraźnie, że ważną rolę w optymalizacji niewątpliwie przypisuje się słowom kluczowym. Dlatego nie bez znaczenia jest ich pozycja na poszczególnych podstronach. Najważniejsze miejsca strategiczne, w których muszą znaleźć się wspomniane keywords to:
  • tytuł strony <title>,
  • nagłówek <h1>,
  • śródtytuły <h2> do <h3>,
  • podtytuły na marginesie i w stopce <h4> do <h6>,
  • tagi zdjęć i obrazków,
  • znacznik title tag w linkach,
  • i oczywiście kilka razy w każdym akapicie tekstu.
W ramach wyszukiwania konkretnych słów kluczowych, dotyczących przykładowo damskiego salonu fryzjerskiego, można uzyskać następujące wyniki wyszukiwania:
Fryzury damskie:
  • włosy kręcone,
  • trwała ondulacja,
  • włosy proste.
Fryzury męskie:
  • najnowsze trendy,
  • fryzury z krótkich włosów,
  • fryzury z półdługich włosów,
  • fryzury z długich włosów,
  • itd.
Na podstawie osiągniętych wyników wyszukiwania należy odpowiednio dostosować główną nawigację strony, a stronę startową zaopatrzyć w ciekawe zwiastuny treści (teaser) z linkami odsyłającymi do poszczególnych podstron. Trzeba przy tym pamiętać, że każdą podstronę można zoptymalizować zawsze tylko pod kątem jednego słowa kluczowego lub kombinacji słów. Wykorzystując wszystkie wspomniane powyżej metody optymalizacji, można szybko osiągnąć pożądany efekt. Mając bowiem szczegółowo przygotowane menu strony, przyciągniemy użytkowników o różnych zainteresowaniach czy wymaganiach, np. użytkownicy płci męskiej, szukający usług fryzjerskich, mogą za pomocą jednego kliknięcia w menu, wybrać to, co najbardziej ich interesuje bez konieczności opuszczania danej witryny. Strona, która odpowiada oczekiwaniom potencjalnego klienta, sprawia, że ten szybko się z nią identyfikuje. A im bardziej użytkownik utożsamia się z oferowaną mu treścią i linkami nawigacyjnymi danej strony branżowej, tym bardziej się w nią zagłębia i wykazuje większą chęć nawiązania kontaktu z usługodawcą, co oczywiście jest celem całego przedsięwzięcia. Osiągnąwszy sukces w postaci wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania, nie można jednak zapomnieć o tym, że taka optymalizacja strony nie jest trwała i musi być ciągle na nowo usprawniana. Ze statystyk wynika, że prawie co miesiąc pojawia się w oknie wyszukiwarki szereg nowych zapytań, z których ponad pięćdziesiąt procent pojedynczych terminów lub ich kombinacji, jeszcze przed miesiącem było nieznanych. Mając to wszystko na uwadze, należy ciągle tworzyć nowe adresy URL, uwzględniając aktualne tendencje wyszukiwania i kreować na bieżąco angażujące treści.

Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!