Skip to main content

Kiedy klawiatura się zacina

Drodzy Autorzy,

znacie to? Wpatrujecie się w białą „kartkę“ na ekranie monitora i nie wiecie, jak rozpocząć pisanie tekstu. Nie możecie stworzyć sensownego wstępu, a wszystkie próby sformułowania czegoś oryginalnego kończą się fiaskiem.

Odkładanie na „wieczne nigdy“, przerywanie, hałas – najwięksi wrogowie pisania

Zdarzył się Wam taki scenariusz? Z pewnością, to przecież normalna sytuacja z życia wielu autorów. Niektórzy szybko sobie z nią radzą, inni – przerywają projekt, nie znajdując rozwiązania. Na tym etapie cel jest tylko jeden: zacząć pisanie! W tym tutorialu podpowiemy Wam, co zrobić, aby pokonać tę przeszkodę. 

Po pierwsze: Odpowiednie miejsce do pracy 

Podjęliście się skomplikowanego zlecenia i potrzebujecie maksymalnej koncentracji? Miejsce, w którym będziecie pisać, powinno być możliwie ciche. Nie pozwólcie, by cokolwiek zakłóciło Wam spokój.

  • Na biurku oraz na ekranie monitora powinny znaleźć się jedynie rzeczy (pliki), które będą Wam potrzebne podczas pracy nad projektem. Usuńcie z zasięgu wzroku wszystko, co mogłoby Was dekoncentrować i nie jest związane z tematem.
  • Wyciszcie telefon. Poczta głosowa sprawi, że nic ważnego Was nie ominie.
  • Powiedzcie rodzinie i znajomym, że przez kilka kolejnych godzin jesteście niedostępni i nie mogą Wam przeszkadzać.
  • Przerwy zaplanujcie z wyprzedzeniem i trzymajcie się ustalonego grafiku.

Potrzebujecie dodatkowych pomysłów, by zrealizować zlecenie? Musicie więc zadbać o inspirujące miejsce, które ułatwi Wam myślenie:

  • Dzięki laptopom i przenośnemu Internetowi, macie spory wybór: poszukajcie przytulnej kawiarni, albo udajcie się do parku.
  • Po prostu się wyłączcie! Odrobina dystansu na pewno pomoże spojrzeć na różne sprawy z innej perspektywy.
  • Na pewno nie Wy pierwsi piszecie tekst na dany temat, przejrzyjcie artykuły innych, może znajdziecie inspirację. Pamiętajcie jednak, że kopiowanie „słowo w słowo” jest surowo zabronione.

Dobre przygotowanie połową sukcesu

Proces pisania rozpoczyna się z chwilą, gdy wystukujecie pierwsze słowo! Zanim napiszecie wstęp, zadbajcie o odpowiednie przygotowanie, które ułatwi „bezbolesny” start!

Czas na kolejny krok: Aby dobrze wypełnić powierzone zadanie, należy wiedzieć, czego wymaga zleceniodawca. Jakiego rodzaju tekstu potrzebuje? Jaka jest grupa docelowa? W przypadku skomplikowanych tematów pomocne mogą się okazać kolorowe „mapy” pomysłów, schematy itd. Zbierzcie wszystkie idee w jednym miejscu. Przed rozpoczęciem pisania, by ułatwić sobie zadanie, pamiętajcie o następujących elementach:

  • Doprecyzowanie zadania

Upewnijcie się, że zrozumieliście wszystkie wymagania zleceniodawcy. Poza standardowymi wytycznymi dotyczącymi rodzaju tekstu, stylu (np. obiektywny czy subiektywny), często pojawiają się także zalecenia dotyczące tematu. Czy temat na pewno jest rozległy i pozostawia pole do improwizacji? Pamiętajcie, że wszystko zależy od danego zlecenia i nie można lekceważyć briefingu.

  • Zdefiniowanie grupy docelowej

Nie zapominajcie o potrzebach czytelnika, bo to właśnie dla niego piszecie. Jaką wartość dodaną możecie mu zaproponować? Jaką wiedzą warto się z nim podzielić?

  • Research i zgromadzenie pomysłów

Wiecie już, jakie są najważniejsze kwestie tematu? Świetnie, macie więc na pewno wskazówki, które pomogą Wam w przeprowadzeniu odpowiedniego researchu. Poza tym warto notować nowe myśli oraz aktywnie poszukiwać świeżych idei. Często jeden pomysł bywa inspiracją do stworzenia całego akapitu (albo nawet kilku).

  • Roboczy podział tekstu

Poza przygotowaniem kolorowych notatek oraz zapisywaniem pomysłów, należy także zdecydować, jaką strukturę będzie miał Wasz tekst. Pomyślcie o czytelnikach, jaki wstęp jest dla nich najlepszy i jaki układ akapitów ułatwi im zrozumienie całości.

Co dalej?

Zauważyliście? Bez większego wysiłku, kolejne litery same zaczynają się pojawiać na ekranie monitora, a „biała kartka“ nie wygląda już tak groźnie. Właśnie osiągnęliście najważniejsze – zaczęliście pisanie! Czas na zakasanie rękawów i kontynuowanie tworzenia. Nie pozwólcie uciec wenie! Ale uwaga: Tutaj pojawiają się mniejsze i większe niebezpieczeństwa, na które można jednak łatwo znaleźć sposób.

1. Stworzenie wersji roboczej

Postarajcie się skoncentrować na najważniejszych kwestiach. Stwórzcie wersję roboczą tekstu, która, naturalnie, nie musi być od razu idealna!

2. Korekta treści

Gdy projekt jest już gotowy, możecie zająć się korektą. Nie zwracajcie na razie uwagi na niuanse językowe, sprawdźcie treść jako taką oraz zawartość merytoryczną!

3. „Dostrajanie“ języka

W drugiej fazie korekty powinniście zająć się stroną językową. Jeśli spojrzycie na tekst z perspektywy, na pewno zauważycie niedociągnięcia  i będziecie mieć szansę, by je ostatecznie wyeliminować. Poproście także kogoś o przeczytanie Waszego tekstu (jeśli istnieje taka możliwość). W ten sposób dowiecie się, czy Wasz artykuł jest zrozumiały i przyjemny w lekturze.

Mamy nadzieję, że dzięki temu tutorialowi uda Wam się rozpocząć i kontynuować pisanie. Życzymy przyjemnego tworzenia i powodzenia w pokonywaniu momentów słabości!


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!