Skip to main content

Jak zwabić czytelnika za pomocą metadanych?

Meta Title i Meta Description: co to takiego?

MetatTitle i meta description to fragmenty tekstu, które są najistotniejszymi elementami tzw. metadanych. Brzmi to na pozór dość abstrakcyjnie i skomplikowanie, jednak nie taki diabeł straszny. Na te metadane napotyka bowiem codziennie każdy przeciętny użytkownik Internetu.

Podczas wyszukiwania informacji na Google wyświetlana jest lista wyników adekwatna do zapytania. Każda taka pozycja znajdująca się na liście wyników wyszukiwania składa się właśnie z tytułu strony (czyli wspomnianego powyżej meta title) oraz krótkiego wyciągu tekstu z danej strony internetowej (czyli tzw. meta description). Przy czym na czołowej pozycji tego wyniku wyszukiwania znajduje się wyświetlony na niebiesko meta title, względnie title, który jest wyświetlany przez Google w takiej postaci, w jakiej został zapisany w kodzie HTML.

Meta description z kolei wyświetlana jest na szaro i znajduje się tuż pod tytułem strony oraz adresem URL. Ten krótki opis strony ma wzbudzić zainteresowanie użytkownika i skłonić go do kliknięcia w link prowadzący do niej.

Sprytni copywriterzy idą nawet o krok dalej i serwują użytkownikowi w meta description domniemane odpowiedzi na jego zapytanie. Przykładowa dobra meta description dla strony zajmującej wysoką pozycję w rankingu wyszukiwania dla słowa kluczowego „kurtki męskie„ mogłaby brzmieć zatem następująco: „ Szukasz modnych kurtek męskich, chroniących przed zimnem i wiatrem? Nasz sklep z kurtkami oferuje największy wybór kurtek dla każdego„. Oczywiście zawartość strony powinna być adekwatna do obietnicy zawartej w opisie.

Jak sformułować dobry tytuł i meta description? 

Należy przede wszystkim mieć na względzie, że każdy inny wynik wyszukiwania stanowi dla nas konkurencję. Dlatego title i meta description mają być swego rodzaju przynętą, przyciągającą uwagę użytkowników poprzez wyróżniające się spośród innych teksty.

Warto zadbać więc o nietuzinkowość i oryginalność swojego meta title i meta description oraz dać użytkownikowi przedsmak tego, co znajdzie w tekście. W końcu wielu użytkowników przegląda tylko pobieżnie wyniki wyszukiwania na Google itp. i klika odruchowo w link, którego tytuł czy opis wydał mu się najciekawszy. Dlatego też należy wybrać dla swej strony wymowny, przyciągający uwagę potencjalnych użytkowników oraz dający zapowiedź ciekawego tekstu, tytuł.

Tytuł strony ma bowiem znaczenie nadrzędne. To on rzuca się w pierwszej kolejności w oczy. Optymalnym rozwiązaniem byłoby zatem umieszczenie najważniejszego słowa kluczowego zaraz na początku tytułu. Ponieważ Google pogrubia dodatkowo słowa kluczowe powiązane z zapytaniem, można w ten sposób przyciągnąć jeszcze większą uwagę. Tytuł strony wyświetlany jest ponadto większą czcionką, co zapewnia jego lepszą widoczność.

Obecność słów kluczowych w tytule ma ogromne znaczenie także dla Google, które na tej podstawie ocenia zawartość danej witryny co, jak wiadomo, korzystnie wpływa na wysoki ranking strony w wynikach wyszukiwania. Jednak należy to robić z umiarem, gdyż tytuły przesadnie „naszpikowane„ słowami kluczowymi (keywords), za którymi kryją się mało ciekawe teksty, mogą być przez Google uznane za spam.

Krótko, zwięźle i na temat

Aby meta title i meta description były w całości pokazywane przez Google, należy stosować się do określonych ograniczeń. I tak np. dotychczas obcinane były tytuły dłuższe niż 70 znaków, a od niedawna decydująca jest długość według szerokości w pikselach tak, że w niektórych przypadkach tytuł może być obcięty już przy mniejszej liczbie znaków. Należy zatem zwrócić uwagę, by w możliwie najmniejszej ilości znaków zawrzeć kwintesencję wypowiedzi. Zgodnie z ogólną zasadą pisania meta description, jej tekst nie powinien przekraczać 150-160 znaków łącznie ze spacjami.

Tak więc, jeśli długość tytułu i meta description zostanie określona przez zleceniodawcę w wytycznych, to oczywiście należy sią do tego zastosować. W przeciwnym przypadku należy przyjąć zasadę: krótko, zwięźle i na temat.

Jak prawidłowo oznaczać w tekście meta title i meta description?

O ile zleceniodawca nie określi w wytycznych, jak ma być oznaczony meta title i meta description w tekście, zaleca się stosowanie następujących tagów (znaczników):

Title:

<title> Tytuł strony </title> (w systemie TB nie trzeba używać tego znacznika, gdyż „wstawia się” automatycznie w polu przeznaczonym na tytuł)

Meta Title:

<meta name=”title” content=”Tytuł strony”>

Meta Description: 

<meta name=”description” content=”Opis strony”>

Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom, uda się Wam przyciągnąć jeszcze więcej czytelników na Google. Przyjemnego pisania!

 

 


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!