Skip to main content

Jak zoptymalizować content?

Sześć sposobów na optymalizację witryn pod kątem wyszukiwarek i ich lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania

Strony internetowe egzystują tylko dzięki dobrym treściom, tzn. dobremu contentowi. Niezależnie od tego, w jakiej formie jest on dostarczany, czy są to teksty, obrazy, grafika, klipy czy elementy interaktywne – wszystkie informacje przechodzą przez skomplikowany proces wyszukiwania i oceny, co często stanowi nie lada wyzwanie dla wyszukiwarek internetowych. Z drugiej strony także wiele witryn boryka się z problemem, jakim jest niedostateczna dostępność dla wyszukiwarek, spowodowana błędami oprogramowania lub nieodpowiednim dopasowaniem zawartości strony, co w efekcie powoduje pomijanie jej w wynikach wyszukiwania.

Rozwiązaniem tego problemu może być odpowiednia optymalizacja treści strony (OnPage), mająca na celu osiąganie wysokich pozycji w rankingu wyszukiwania, a przez to przyciąganie większej liczby użytkowników. Osiągnąć to można przy pomocy kilku trików webmasterskich. Jakich? Oto kilka wskazówek:

1.  Precyzyjnie dobrane tytuły stron

Najistotniejszym elementem optymalizacji SEO pozostają nadal tytuły tagowe, czyli tzw. title tags, a także same tytuły stron. Dlatego przy ich wyborze należy zwrócić uwagę na to, by były one wymowne i zgodne z oczekiwaniami docelowej grupy użytkowników, bo tylko to pozwoli na przyciągnięcie ich uwagi i skłoni do odwiedzenia danej witryny.

Rada! Jak wybrać odpowiedni tytuł?  

  • Nadaj stronie wymowny, zachęcający do kliknięcia tytuł. Tytuł, który będzie swą oryginalnością wyróżniał się spośród innych i przez to przyciągnie uwagę użytkowników.
  • Zadbaj o zróżnicowane tytuły i podtytuły celem optymalizacji strony dla semantycznego wyszukiwania długich fraz (tzw. long tail).
  •  Używając ważnych słów kluczowych (keywords) także w adresie URL, zapewnisz lepsze pozycjonowanie swojej strony, gdyż wyszukiwanie w Google nierzadko bazuje na frazach z adresu URL.

2. Authorship Markup

Dla wyszukiwarek internetowych coraz bardziej liczy się tożsamość autora. Zdawkowe, schematyczne treści i spam są pomijane przez użytkowników i powodują złe rankingi. Nowa funkcja o nazwie Authorship Markup, umożliwiająca autorom dobrych treści (content) rejestrację w Google,  ma za zadanie temu skutecznie zapobiegać.

Implementacja Authorship Markupu na stronie internetowej jest banalnie prosta i zajmuje tylko kilka minut. Pomoc można znaleźć w ogólnodostępnych tutorialach i klipach wideo, jak np. w tym.  Warto się z nim zapoznać, gdyż zdjęcie zarejestrowanego autora, ukazane w wynikach wyszukiwania, przyciąga większą uwagę użytkowników i bardziej zapada w pamięć.

Rada! Chcąc zwiększyć częstotliwość odwiedzania swojej strony, zadbaj o atrakcyjność swojego zdjęcia na profilu Google Plus. Postaraj się o ciekawe ujęcie, oprawę graficzną i  kształ.

3. Optymalny rozmiar tekstu na stronie

Wielu webmasterów zadaje sobie niejednokrotnie pytanie, jak obszerna powinna być właściwie zawartość strony internetowej i czy są jakieś normy, pozwalające na uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu? Na to pytanie nie ma jednak jak dotąd jednoznacznej odpowiedzi, bo trudno o precyzyjne ujęcie ilości informacji odpowiadające każdej kategorii i tematowi. Dlatego w tym przypadku zaleca się przyjęcie żelaznej reguły umiarkowanego dosytu, ale nigdy braku informacji. Zatem dobra zawartość strony to taka, która oferuje użytkownikowi wszystko, czego potrzebuje. Oprócz samej treści mogą to być też np. odsyłacze do innych źródeł informacji. Zrezygnuj z tzw. ”lania wody”, czyli sztucznego przeciągania tekstu. W zamian za to połóż nacisk na wiarygodność oferowanych informacji oraz wzbogacenie swojej strony ciekawymi zdjęciami czy klipami wideo. Ciekawa, oferująca różne formy przekazu strona jest zawsze chętnie odwiedzana i polecana przez użytkowników, a o to przecież chodzi.

Rada!  Aby wzbogacić swoją stronę:

  • Używaj zdjęć, klipów wideo, tabeli i wykresów.
  • Porównaj swoją stronę z konkurencyjnymi stronami i bądź lepszy. Zaoferuj lepszą, ciekawszą zawartość.
  • Zaoferuj teksty dłuższe i mające wyższą wartość merytoryczną niż inne, podobne strony.

4. “Engagement” użytkowników (UGC)

Słowo “Engagement” wywodzi się z języka angielskiego i oznacza udział użytkowników w treści, czyli współudział w istnieniu strony. Zachęć więc użytkowników odwiedzających Twoją stronę do czynnego udziału także poza nią, np. poprzez polecanie strony innym, pochlebne komentarze, głosowania itp. Pobudzaj użytkowników do dyskusji, niech Twoja strona ”żyje” i będzie miejscem wirtualnych spotkań. To zapewni jej wysoki ranking. Dla Google liczy się bowiem przede wszystkim przydatność danej strony. Zgodnie z tym strona, którą współtworzą użytkownicy, jest o wiele bardziej użyteczna niż taka, która oferuje tylko suche fakty, nawet jeżeli byłyby nie wiadomo jak dobre.

Rada! Aby wpłynąć na aktywność użytkowników:

  • Nawiąż relacje z użytkownikami poprzez różnego rodzaju konkursy, akcje promocyjne itp.
  • Zachęć użytkowników do aktywności, umieszczając na końcu swojego artykułu tzw. ”call to action-button” w stylu ”podziel się z nami swoją opinią”.
  • Prowokuj dyskusje i miej czynny wpływ na jej przebieg, odpowiadaj na pytania, wyrażaj opinie.

5. Social Signals

Chcąc wpłynąć na lepszy ranking swojej strony w wynikach wyszukiwania, należy wziąć pod uwagę także zależność wyszukiwarki Google od popularnych portali społecznościowych i jej identyfikację z nimi. Umieszczając zatem na swojej stronie linki lub innego rodzaju odnośniki do takich portali (social signals), można zwiększyć swoje szanse na lepszy ranking. Wprawdzie nie jest to jeszcze żaden oficjalnie uznany czynnik wpływający na osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale ma to często korzystny wpływ na wyższe pozycjonowanie witryny.

Rada! Aby użytkownicy portali społecznościowych stali się także Twoimi użytkownikami:

  • Upewnij się, że Twoja strona oferuje ciekawe, godne polecenia informacje.
  • Daj użytkownikom możliwość ”podzielenia się” tymi informacjami na portalach społecznościowych, umieszczając buttony do nich w centralnym, dobrze widocznym miejscu.

 6. Identyfikacja danych przy pomocy formatu .org i microdaty

Zapisanie informacji we wspólnym formacie .org może w przyszłości mieć znaczący wpływ na optymalizację procesów wyszukiwania. Zdaniem ekspertów wspólna struktura zapisu informacji wpłynie na lepsze indeksowanie, a przez to lepszy ranking stron w wynikach wyszukiwania. Umieszczenie informacji na stronie internetowej za pomocą tagów i oznaczenie ich odpowiednim kodem źródłowym umożliwi bowiem wyszukiwarce lepsze rozpoznanie i interpretację rodzaju informacji, a w efekcie lepsze pozycjonowanie danej witryny w rankingu wyszukiwania. Dodatkową korzyścią ma być ponadto wyróżnienie takich witryn przez Google w wynikach wyszukiwania, podobnie jak ma to już miejsce z funkcją Authorship Markup.

Podpowiedź!

Wnioski

Reasumując, można powiedzieć, że stworzenie strony internetowej z dobrą zawartością, a równocześnie odpowiadającej wymaganiom nowoczesnej wyszukiwarki, wymaga nieco wysiłku oraz znajomości materii. Jednak stosując podstawowe zasady webmasterskie można w krótkim czasie znacznie poprawić dostępność danej strony dla wyszukiwarki, a przez to zapewnić jej wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania. Oczywiście nie trzeba wprowadzać wszystkich zmian jednocześnie. Optymalizuj swoją stronę stopniowo, krok po kroku aż osiągniesz zamierzony efekt. Powodzenia!

Irina Hey od lat zajmuje się optymalizacją witryn pod kątem wyszukiwarek i jest odpowiedzialna za online marketing w serwisie, komunikację i public relations OnPage.org.

Irina Hey na Google+


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!