Skip to main content

Jak responsywna treść towarzyszy użytkownikowi: przykładowy dzień z życia

Smartfon, tablet, laptop, a na stanowisku pracy komputer PC – to standardowe wyposażenie człowieka naszych czasów. Codzienne korzystanie z sieci przy pomocy szerokiej gamy urządzeń niesie za sobą wielorakie rozmiary ekranów i ustawienia rozdzielczości. Wyzwaniem dla każdego administratora strony internetowej jest dopasowanie layoutu i treści do każdego możliwego sprzętu w taki sposób, by przemówić do użytkownika skutecznie – pomóc, poinformować lub zabawić. Dlatego znaczenia tzw. „treści responsywnej“ nie można bagatelizować.

Dać użytkownikowi to, czego szuka

„To be responsive to“ oznacza „odpowiadać na coś“, „być na coś wrażliwym“. Treść responsywna to taka, która adaptuje się do określonych warunków. Responsywny design strony internetowej opiera się na każdorazowym dopasowaniu layoutu do wielkości wyświetlacza urządzenia. Oferować użytkownikom responsywny content oznacza jednak coś więcej niż wstawić tekst do responsywnego szablonu, upewniając się, że wiersze łamią się czytelny w sposób. Responsywna treść idealnie dopasowuje się przede wszystkim do potrzeb każdego użytkownika, który do codziennego „surfowania“ używa różnych urządzeń.

Ilość tekstu, jego zawartość, a także szablon strony internetowej, różnicują się zależnie od urządzenia i rozdzielczości, w jakiej użytkownik je przegląda. W ten sposób zawsze dostaje to, czego potrzebuje: szybką informację, wywołujący emocje klip wideo bądź poważne i wyczerpujące wyniki badań. W najlepszym wypadku strona rozpoznaje, czy dany użytkownik gości na niej po raz pierwszy, czy też regularnie – i wedle tego parametru wyświetla dopasowaną zawartość.

Z contentem dostosowanym do indywidualnych potrzeb i sposobów wyświetlania istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik strony zostanie jej stałym klientem.

Zawartość dopasowana do każdej sytuacji: dzień przykładowy

6:00 rano, dzwoni budzik. By umilić sobie wstawanie, Wiktor Pawłowski włącza radio i wysłuchuje audycji na temat wypoczynku na kempingu, w sam raz na zbliżający się sezon urlopowy. Kończąc wypowiedź, prowadzący dodaje, że więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej radia.

Gdy ok. godziny 7:00 Pawłowski jedzie metrem do pracy, stwierdza, że właściwie to o wakacjach na łonie natury marzył od dawna. Wchodzi więc na stronę słuchanej przed godziną stacji radiowej, wertując wady i zalety urlopu pod namiotem, w przyczepie kempingowej, w apartamencie oraz w hotelu.

Użytkownik odwiedza stronę przez smartfona, klikając w bezpośredni adres URL. Wywnioskować można, iż wchodzi na nią po raz pierwszy – należy zatem przedstawić mu content w największym stopniu odpowiadający konkretnemu wyszukiwaniu w Google. Odbiorca prawdopodobnie nie dysponuje najszybszym połączeniem internetowym ani dużym wyświetlaczem, a swoje urządzenie obsługuje w sposób dotykowy.

W takim wypadku zawartość strony powinna wyglądać następująco:

  • Dane o małej objętości, bez dużych zdjęć i grafik
  • Teksty krótkie i precyzyjne, preferowane wypunktowania, brak rozwlekłych akapitów
  • Skrócone nagłówki, doprecyzowane wstępy, szybkie przejście do rozwiązania problemu
  • Duża czcionka w celu ułatwienia czytania
  • Jeśli to możliwe, stosowanie dużych przycisków i elementów nawigacji, pominięcie linków
  • Pominięte pola do wprowadzania tekstu
  • Prosty, złożony z niewielu elementów design

 

Znalazłszy się w biurze, Wiktor Pawłowski decyduje: tegoroczne wakacje spędzę na kempingu. W czasie przerwy obiadowej (13:00) ze swojego stanowiska pracy ponownie odwiedza stronę internetową stacji radiowej i używa znajdującego się na niej konfiguratora placu kempingowego. Na podstawie odpowiedzi Wiktora, narzędzie ocenia, w które miejsce mężczyzna powinien się udać – do jakiego kraju i regionu, na kemping z dwoma czy z czterema gwiazdkami, położony nad morzem czy w górach, itp. Dzięki temu Pawłowski znajduje swoją wymarzoną wakacyjną destynację.

Mężczyzna zdaje sobie jednak sprawę, że jego sprzęt kempingowy nie jest już tak sprawny, jak kiedyś. A że strona internetowa radiowego nadawcy zawiera poradniki na temat namiotów, dowiaduje się z artykułów i materiałów wideo, na co powinien zwrócić uwagę przy zakupie nowego wyposażenia.

Użytkownik odwiedza stronę za pośrednictwem komputera PC. Dysponuje myszką, klawiaturą, dużym monitorem, a także stabilnym i szybkim połączeniem internetowym.

Dlatego zawartość strony powinna wyglądać tak:

  • Mnogość materiałów multimedialnych: obszerne grafiki, filmy, linki, wzbogacony design
  • Wiersze tekstu dłuższe, treść może być bardziej szczegółowa, rozbudowana, a artykuły dopracowane również pod względem graficznym.
  • Możliwe wprowadzenie w temat i dłuższe nagłówki z podnagłówkami
  • Konfigurator umożliwiający udzielanie szczegółowych odpowiedzi na pytania w rozmaity sposób: przy pomocy klawiatury, regulowanych suwaków, rozsuwanego menu etc. Mniejszy pasek nawigacji, pole umożliwiające wprowadzenie danych bardziej szczegółowych niż na małym wyświetlaczu

W drodze powrotnej do domu, równo o godz. 18:00, Wiktor Pawłowski odwiedza sklep z wyposażeniem outdoorowym. Wysłuchuje rad obsługi, co pozwala mu wypracować zbilansowane spojrzenie na wady i zalety najważniejszych produktów. Przez smartfona odwiedza stronę stacji radiowej, gdzie znajduje checklistę, zawierającą wszystkie potrzebne elementy wyposażenia: namioty, śpiwory, kuchenki polowe etc.

Użytkownik odwiedza stronę przez smartfona po raz enty. Szuka precyzyjnych informacji na temat konkretnego produktu – muszą być wyraźnie widoczne i łatwe do przejrzenia. Należy wskazać odbiorcy zawartość, której być może nie zauważył, wchodząc wcześniej na stronę.

Zawartość strony powinna wyglądać następująco:

  • Krótkie artykuły zawierające plusy i minusy danego produktu. Jeśli możliwe, przy użyciu listy wypunktowanej (bullet points)
  • Recenzje użytkowników przedstawione (ewentualnie) w sposób graficzny: zamiast długiego, monotonnego tekstu wyodrębnione kategorie z ocenami w postaci gwiazdek

20:00: Po zakupieniu części wyposażenia, Pawłowski wraca do domu, gdzie zasiada na kanapie z tabletem w dłoni. Nie udało się mu skompletować zestawu outdoorowego w sklepie, dlatego chce dokończyć zakupy online. Strona stacji radiowej prowadzi do internetowego sklepu partnerskiego. Dodatkowo zawiera przygotowane przez redakcję materiały wideo, a także obrazy z kamer na żywo, ukazujące najpiękniejsze miejsca kempingowe w regionie, który mężczyzna sobie wymarzył. Wiktor na stronie znajduje również istotne informacje na temat warunków pogodowych i słonecznych okresów w ciągu dnia, a także liczne opinie. Jakby tego było mało, stacja radiowa współpracuje z biurem podróży, linkując do jego strony internetowej oraz aplikacji mobilnej. Pawłowski przechodzi bezpośrednio do strony rezerwacji i, przy pomocy kilku kliknięć, zamawia miejsce w wybranym terminie.

Użytkownik odwiedza stronę przy pomocy tabletu. Przypuszczalnie korzysta z szybkiego i stabilnego połączenia sieciowego oraz urządzenia o wyświetlaczu średniej wielkości. Zawartość powinna być przystosowana do przeglądania ręcznego.

Dobrze, by prezentowała się w ten sposób:

  • Recenzje rozbudowane, zawierające większą ilość płynnego tekstu
  • Artykuły bardziej szczegółowe, zdania i nagłówki dłuższe, z podnagłówkami
  • Zawartość multimedialna (np. obrazy, grafiki, materiały wideo i z webcamów) wykorzystana do skutecznego wzbudzenia w odbiorcy emocji
  • Duża czcionka, aby ułatwić czytanie na tablecie
  • Wyraźnie podkreślone linki, wygodne do kliknięcia palcem, nie przy pomocy myszki
  • Formularze do rezerwacji koniecznie zoptymalizowane do użytkowania ręcznego, mogą być bardziej rozległe i rozbudowane niż na smartfonie
  • Przyciski i nawigacja wystarczająco obszerne, by łatwo można było wskazać je palcem

Słowem podsumowania

W chwili, gdy technologie wdrażania treści przynoszą wciąż nowe wyzwania, administratorzy stron internetowych powinni z tematem responsywnego contentu zapoznawać się na bieżąco. Jeśli użytkownik od początku będzie otrzymywał dopasowaną do jego potrzeb treść, w swojej konsumenckiej podróży przeżyje doskonałe doświadczenie. Idealnie dopasowana do różnorodnych urządzeń, a tym samym łatwa do przyswojenia zawartość pozwala nadawcy:

  1. w poszukiwaniu informacji, produktów i rozrywki być blisko czytelnika,
  2. dzięki wielokonałowemu marketingowi przekonać go do jakości jego strony,
  3. i kontynuować tę drogę przez znacznie dłuższy czas.

 

 


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!