Skip to main content

Jak napisać dobrego newsa?

Drodzy Autorzy!

Z pewnością natknęliście się już na zlecenie z tak sformułowanymi wytycznymi: Proszę napisać tekst o aktualnych wydarzeniach (czyli tzw. newsa) – jasno, rzeczowo i zrozumiale. Właśnie temu specyficznemu rodzajowi tekstów, zwanemu aktualnościami lub potocznie nowinkami czy newsami; poświęcony będzie nasz dzisiejszy tutorial. Postaramy się zwrócić Wam uwagę na kluczowe przy opracowywaniu tego typu zleceń punkty.

Krok po kroku do celu

Zebrawszy wszystkie potrzebne informacje na dany temat, musisz odpowiedzieć sobie na następujące pytania: o czym chcę właściwie pisać? Czy moje informacje są jeszcze aktualne? A także: jaka jest grupa docelowa mojego tekstu i jej zainteresowania? Przy tym miej cały czas na uwadze, że w newsach chodzi o przedstawienie faktów, a nie własnych rozważań. Do tego służą inne gatunki literackie, jak np. komentarz czy glosa. 
Chcąc dobrze i rzeczowo przedstawić jakieś wydarzenie, nie obejdzie się bez gruntownych poszukiwań. A jak to robić, by osiągnąć satysfakcjonujące wyniki? Oto nasze wskazówki. 

Zbieranie i dokładne sprawdzanie informacji

Stwierdzenie typu: ''obiło mi się to o uszy'' nie ma racji bytu przy pisaniu newsów. Wszystkie znalezione informacje muszą być wiarygodne, czyli dać się sprawdzić, najlepiej w kilku źródłach. Nie bój się korzystać przy tym ze wszystkich dostępnych dobrodziejstw Internetu. Szukaj, sprawdzaj, wysyłaj zapytania e-mailem, a w razie potrzeby osobiście potwierdzaj uzyskane informacje. Być może masz już, tak jak wielu zawodowych żurnalistów, swoją prywatną bazę danych, która może posłużyć Ci jako źródło? 

Kolejnym krokiem po zdobyciu informacji, najlepiej z kilku różnych źródeł, jest wyselekcjonowanie i ocena ich, według następujących kryteriów. 

– Czy dane źródło zawiera informacje istotne dla mojej grupy docelowej? – przyjmij to za swoją żelazną zasadę zarówno przy szukaniu, jak i selekcjonowaniu informacji. 

– Czy moje informacje są wystarczająco wiarygodne? Pamiętaj, żeby zawsze dokładnie i krytycznie analizować strony internetowe, pod względem aktualności informacji i dokładnego źródła ich pochodzenia. Preferuj informacje z tzw. ''pierwszej ręki''.

– Czy posiadane informacje są wystarczające do przedstawienia danego zagadnienia? – przeanalizuj szczegółowo, czy zostały uwzględnione wszystkie ważne aspekty.

Jak, gdzie, kiedy i dlaczego? – czyli odpowiedzi na zasadnicze pytania

Podkreślmy raz jeszcze: przy pisaniu newsów najważniejszą rolę odgrywa przedstawienie konkretnych faktów. Aby nie zapomnieć żadnej istotnej informacji, doskonale sprawdza się reguła 7-miu pytań: kto, co, kiedy, gdzie, dokąd, dlaczego i jak. Żadne z tych pytań nie może pozostać bez odpowiedzi. Warto ponadto przyjąć logiczną kolejność przekazu tych informacji. Zaleca się następujący porządek: 

– Lead (po polsku też Lid), czyli tzw. główka artykułu: umieszczamy tu w skrócie najważniejsze informacje, dające odpowiedź na pytania kto i co? Ma to być esencja tego, co czytelnik znajdzie w tekście.

– Rozwinięcie, czyli treść właściwa: w tej części powinny znaleźć się odpowiedzi na wszystkie pozostałe pytania, łącznie z podaniem źródła informacji. 

– Akapit końcowy: jest to miejsce na analizę wydarzeń i związków oraz przedstawienie ewentualnej „prehistorii”.

Spełnienie wymogów formalnych

Jak każdy rodzaj tekstu, także news ma swoje wymogi formalne, których należy przestrzegać. Zgodnie z tym w tekście muszą znaleźć się następujące elementy: 

– tytuł (headline)

– podtytuł (subheadline) – uwieńczeniem ciekawego newsa będzie wymowny tytuł oraz podtytuł.

– zapowiedź /teaser – zadaniem teasera jest zaciekawienie czytelnika artykułem (tuż po tytule). Dlatego pisz ciekawie i nie zapominaj, dla kogo piszesz. 

– informacje – udało Ci się zwabić czytelnika ciekawym tytułem i teaserem? Nie poprzestań na tym i dostarcz mu równie ciekawy i wciągający artykuł. Także pod względem formalnym.

Samokontrola, czyli umiejętności językowo-stylistyczne pod lupą

Po zredagowaniu tekstu, warto wziąć go jeszcze raz gruntownie pod lupę. Tylko w ten sposób można wychwycić błędy czy potknięcia stylistyczne, nanieść odpowiednie poprawki i ostatecznie ''doszlifować'' swój artykuł. Czyniąc to warto zwrócić uwagę na następujące aspekty: 

– dobre sformułowania to sformułowania proste: im dłuższe i bardziej skomplikowane zdanie, tym trudniejsze zrozumienie. Taki styl kojarzy się raczej z biurokracją czy światem przedsiębiorczym. Dlatego spróbuj w miarę możliwości nie formułować zbyt długich i skomplikowanych zdań. Zastąp je prostszymi, przystępniejszymi dla zwykłego czytelnika.

– styl użytego słownictwa. Czy pasuje on do danego tematu? A może jest zbyt oficjalny bądź zbyt potoczny?

– ogólny sens i styl wypowiedzi: czy tekst napisany jest rzeczowo i przystępnie oraz spełnia zamierzone na początku intencje?

– przejrzystość i łatwość odbioru: czy tytuł i podtytuły są prawidłowo zamieszczone, a tekst ma logiczną strukturę i jest łatwy w odbiorze? 

Wszystko sprawdzone, ewentualne poprawki naniesione? To gratulacje, dzieło skończone. W myśl tego żegnamy się przesłaniem KISS – Keep it short and simple! Do następnego razu w Academy Textbrokera!

 


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!