Skip to main content

Content na wybiegu – specyfika tekstów modowych

Teksty modowe wymagają od autora specjalnego podejścia. Jakie aspekty są szczególnie istotne? Do których elementów nalezy przywiązać szczególną uwagę?

W tym tutorialu zajmiemy się rodzajem contentu, który w platformie Textbroker pojawia się bardzo często: tekstem modowym. Choć zazwyczaj chodzi „jedynie“ o opis produktu czy kategorii, przy pisaniu należy zwrócić uwagę na kilka zagadnień. To od nich zależy, czy dany tekst o modzie będzie udany, czy też nie.

Ważne jest, by teksty modowe były bardziej nakierowane na grupę docelową, niż np. opisy urządzeń elektrycznych. Ponadto, odbiorcy contentu z dziedziny ubioru nierzadko oczekują w artykule wskazówek „z czym łączyć dany element garderoby?“, a to dla autora kolejne wyzwanie. W tym tutorialu pomagamy zrozumieć specyfikę tekstów modowych. Mamy nadzieję, że dzięki naszym poradom pokonasz wszystkie przeszkody przy ich tworzeniu.

Pisz dla grupy docelowej

Jak już wspomnieliśmy, przy pisaniu tekstów modowych najważniejszy jest adresat. W przeciwieństwie do wielu innych kategorii tekstów, te o modzie można dostosować do wyraźnie zarysowanej grupy docelowej – co w tekście powinno odzwierciedlać się również językowo. Kierowane do młodych klientów bluzy z kapturem opisuj jako „cool“, „stylowe“, „hip“ czy „streetwear-hoodies“ – te terminy pasują perfekcyjnie! Ponieważ w tego typu tekstach zwracasz się do czytelnika na „ty“, stylistyka powinna być luźniejsza. Wyrazem tej wolności będą swobodnie pisane zdania, ze środkami stylistycznymi np. w postaci opuszczonego podmiotu:

Bluza ma kaptur, obszyty miękkim futerkiem. Super stylowo!

Staraj się przy tym stosować więcej krótkich zdań. W ten sposób wpasujesz się w język grupy docelowej i skuteczniej przekażesz pożądaną treść.

Z drugiej strony, jeżeli piszesz tekst o modzie luksusowej – skierowany do grupy docelowej 30+, chociażby ze względu na cenę produktów – wyżej wspomniane stylistyczne zabiegi okażą się nieodpowiednie. Luksusowe ubrania mają być dla klienta czymś niezwykłym; czymś, co wyróżnia go spośród tłumu i świadczy o jego wysmakowanym guście. Ekskluzywne marki najczęściej wypuszczają na rynek ubrania wysokiej jakości, które nie przyciągają wzroku intensywnymi kolorami czy ekstrawaganckimi krojami, lecz raczej dzięki podkreślonej detalami prostej elegancji. Pisząc teksty o modzie luksusowej, unikaj zatem przesadzonych twierdzeń, a zwłaszcza zbyt śmiałych przymiotników. Dostosuj się językowo do opisywanych ubrań – nie szafuj słowem, bądź elegancki.

Przy kapturze znajduje się futerko, które swetrowi nadaje lekkości. Tworzy przy tym ładny kontrast z klasycznie skrojoną, utrzymaną w czerni górną częścią ubrania.

Kiedy przy pisaniu o modzie luksusowej wspominasz o materiałach, pamiętaj, by pokreślić ich wysoką jakość i rolę w stylizacji. Trwałość tkanin, z których szyją wysokiej klasy projektanci, przemawia sama przez się – możesz to nadmienić w wybranym przez ciebie miejscu tekstu.

Teraz, gdy znasz już różnice między tekstami modowymi, czas poszukać ich cech wspólnych. Moda to dziedzina życia odwołująca się do zmysłów, dlatego w tekstach powinieneś starać się wzbudzić emocje – nie podawaj zbyt wielu szczegółów technicznych. Jedwab może być, co prawda, kosztowny w produkcji, jednak twoi odbiorcy nie będą szukać informacji na temat sposobu jego powstawania. Zamiast tego, pisz o pozytywnych właściwościach jedwabiu i jego zaszczytnym miejscu w świecie mody. Jedynie gdy opisujesz odzież funkcjonalną, np. sportową, możesz zaprezentować techniczny punkt widzenia.

Moda jest zróżnicowana – niech twój tekst również taki będzie

Często zleceniodawcy w tekstach modowych proszą nie tylko o opisy produktów i kategorii, lecz również o wskazówki dotyczące komponowania stylizacji i przykładowe kombinacje. W tej części możesz podzielić się własnymi preferencjami modowymi – jednak stosowanie przy pisaniu zasady „pasuje wszystko, co się podoba“ to błąd. W języku świata mody funkcjonują nawet powiedzenia – żelazne reguły np. sformułowana przez Coco Chanel dewiza: „prostota jest kluczem do elegancji“. Jeśli co do niektórych ubrań nie jesteś pewien, inspiracji szukaj na blogach modowych. Ich autorzy być może nie stanowią autorytetów, jednak wiedzą i doświadczeniem mogą pomóc w opracowaniu wskazówek na temat ogólnie przyjętych reguł.

Tworząc modowe wskazówki, proponowanych przez siebie wariantów nie ukazuj jako „jedyne możliwe“. Mimo że w modzie istnieją podstawowe zasady, najważniejsza pozostaje różnorodność i możliwość tworzenia własnego stylu – dzięki temu to dziedzina tak fascynująca. Gdy dzielisz się przemyśleniami na temat połączenia czarnych wysokich szpilek z innym elementem garderoby, nie pisz

„czarne wysokie szpilki najlepiej wkładać do tego ubioru“,

lecz raczej

„z tym ubiorem dobrze będą wyglądać czarne wysokie szpilki“.

W obydwu zdaniach wskazówki są te same, jednak drugi wariant cechuje się otwartą formułą, która pozwala na tworzenie innych kombinacji – i o to właśnie w modzie chodzi.

Jeśli przez platformę Textbroker wykonujesz konkretne zlecenie dla danego klienta, miej na uwadze cały asortyment jego sklepu. Zleceniodawca chce promować produkty swoje, a nie konkurencji – dlatego jeśli w ofercie brak szali czy apaszek, nie podawaj propozycji na wykorzystanie tych dodatków w stylizacji. Przyjrzyj się za to pozostałym produktom z asortymentu – wielu zleceniodawców życzy sobie wzmianki o nich w tekście (np. przy przykładowej stylizacji) oraz przedstawienia oferty sklepu.

Ostatni ważny punkt w pisaniu tekstów modowych: nowości, które w modzie odgrywają bardzo dużą rolę. Nie ma wielu dziedzin tak zależnych od najnowszych trendów, jak moda: praktycznie każda szanująca się marka wypuszcza nową kolekcję co pół roku. Oczywiście zleceniodawcy w Textbroker nie uzupełniają swoich stron internetowych na nowo w tak krótkich odstępach czasu. Dla ciebie jako autora oznacza to balansowanie między ponadczasowością i aktualnością. Najprostszym sposobem, by sprostać temu wyzwaniu, jest dostarczenie w tekście informacji na temat trendów, jak i zestawień nieprzemijających, zawsze modnych. Unikaj przy tym konkretnych wyznaczników czasu, jak „latem 2015“ czy „w tym sezonie“. Możesz za to wspomnieć, że modny kolor „Petrol“ dobrze prezentuje się w połączeniu z daną sukienką, ale równie dobrze do tej samej sukienki można dobrać dodatki w klasycznej czerni. Dzięki temu zleceniodawca będzie mógł korzystać z twojego tekstu dłużej, niż obowiązuje jakiś trend – nawet jeśli marki zmienią już kolekcje – a z pewnością dłużej niż jeden sezon.

Najważniejsze w skrócie

Mamy nadzieję, że ten tekst przybliżył ci choć trochę specyfikę tekstów modowych. Przygotowaliśmy dla ciebie małą ściągawkę, którą możesz wykorzystać przy pisaniu:

  • Dopasuj tekst językowo do grupy docelowej.
  • Postaraj się wzbudzić w odbiorcy emocje.
  • Formułując wskazówki dotyczące komponowania stylizacji, pamiętaj o podstawowych zasadach.
  • Twoje porady powinny inspirować, ale nie ograniczać.
  • Zwróć uwagę na cały asortyment twojego klienta.

Bądź na bieżąco, ale pisz ponadczasowo.


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!