Skip to main content

Co wpływa na sukces bloga firmy?

5 pytań, które pojawia się podczas tworzenia skutecznego, firmowego bloga

Firmowy blog może odegrać kluczową rolę w kształtowaniu wizerunku przedsiębiorstwa. Jest on składową korporacyjnego sukcesu, dlatego nie powinien być tworzony na chybił trafił. Jasna i przejrzysta strategia jest bardzo ważna już od samego początku. Poniższe pięć pytań (i oczywiście odpowiedzi) pomoże w zaprojektowaniu i w zaplanowaniu firmowego bloga.

  1. Jakie są cele firmowego bloga i jaka jest jego rola w komunikacji przedsiębiorstwa?

Na początku KAŻDEJ działalności marketingowej zarówno tej offline, jak i online, należy poruszyć kwestię celów. Do czego powinna prowadzić komunikacja? Firmowy blog przewiduje następujące cele:

  • stworzenie obrazu firmy dostępnej i przyjaznej klientom,
  • ugruntowanie pozycji eksperta,
  • komunikacja z klientami, partnerami i konkurentami,
  • zbieranie pomysłów poprzez komentarze,
  • zwiększenie trafficu poprzez lepsze wyniki w rankingach,
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i atrakcyjności w oczach nowych współpracowników,
  • współpraca poprzez wkład odwiedzających,
  • komunikacja w sytuacjach kryzysowych.

Cele szczegółowe powinny być zgodne z ogólną polityką firmy zarówno tą komunikacyjną, jak i marketingową.

Blog firmy Projecter:

Blog jest centralnym punktem komunikacji firmy w niemieckiej Agencji Leipziger Online Marketing Agentur Projecter. Podstawowe cele tego bloga są następujące:

  • powołanie ekspertów w czterech podstawowych obszarach – SEO, SEA, Social Media i Partnerzy,
  • wymiana z innymi podmiotami ukierunkowanymi na online marketing,
  • Lead Generation.

Blog znacząco przyczynia się do osiągnięcia tych celów. W ciągu ostatnich 5 lat liczba odwiedzin bloga firmy ciągle wzrasta. W samym 2013 roku zwiększyła się o 53,45% w porównaniu do roku poprzedniego. Dzięki pomocy oferowanej na blogu, firma wciąż pozyskuje nowych klientów.

2. Jaka jest grupa docelowa blogów firmowych? Czy jest ona zbieżna z grupą docelową firmy?

Oprócz określenia celów bloga, należy także zastanowić się nad grupą docelową. Kto powinien go przeczytać? Na przykład:

  • obecni/potencjalni klienci,
  • współpracownicy,
  • dziennikarze/przedstawiciele mediów,
  • potencjalni pracownicy,
  • darczyńcy/akcjonariusze,
  • przedstawiciele innych firm, instytucji, stowarzyszeń itd.

Ponadto firma powinna poszukać odpowiedzi na następujące pytania: jakie oczekiwania ma grupa docelowa? Czy grupa docelowa ma w ogóle dostęp do bloga? Na jakich stronach w Internecie „zatrzymuje się” grupa docelowa?

Blog firmy Projecter

Grupa docelowa bloga firmy Projecter składa się zarówno z obecnych, jak i potencjalnych klientów. Co więcej, treści docierają także do entuzjastów marketingu internetowego oraz do innych ekspertów z branży.

SEA, SEO, Partnerzy i Social Media tworzą więź z ekspertami. Ponadto publikacja relacji lub podsumowania wydarzeń umożliwia poprawę wizerunku firmy i podkreśla jej aktywną obecność na scenie online marketingu. Udostępnianie postów gości (zewnętrznych ekspertów) jest podstawą rozwoju więzi z  poszczególnymi autorami.

Zarówno potencjalni klienci, jak i inni przedstawiciele branży należą do grupy docelowej firmy Projecter. Fani, znajomi partnerów oraz (potencjalni) kandydaci są informowani o wszystkim, co dzieje się w firmie, za pomocą kanałów mediów społecznych takich jak Twitter, Google+ czy Facebook.

3. Jakie kwestie powinny zostać poruszone na blogu?

Tematy powinny być zawsze zgodne w wcześniej wyznaczonymi, ogólnymi celami biznesowymi firmy. Jak znaleźć zagadnienia interesujące grupę docelową? Istnieje na to kilka sposobów:

  • analiza słów kluczowych odpowiednich dla produktu/usług firmy,
  • analiza najważniejszych magazynów branżowych,
  • udział w dyskusjach na branżowych forach i analiza wypowiedzi,
  • analiza Trendów Google.

Podczas researchu tematów, powinno się brać pod uwagę szczególnie te zagadnienia, którym do tej pory poświęcono niewiele uwagi w Internecie. Dobrze przygotowane treści, które przedstawiają nowe odpowiedzi i rozwiązania, mają większe szanse na to, by użytkownicy chętnie je rozpowszechniali. Możliwe tematy to:

  • zagadnienia techniczne dotyczące poszczególnych działów firmy,
  • treści przynoszące korzyść w codziennej pracy,
  • dziele się wiedzą w postaci: checlist, Webinarów, tutoriali, raportów itd.,
  • posty zewnętrznych ekspertów,
  • aktualne problemy (także newsy) branży: badania przypadków, newsy dotyczące produktów i usług.

W czasie poszukiwania odpowiednich tematów, należy wziąć pod uwagę także wizerunek firmy. Warto również przemyśleć użycie właściwych filmików wideo i grafik.

Blog firmy Projecter

Twórcy bloga firmy Projecter koncentrują się wyłącznie na specjalistycznych artykułach związanych z branżą. W ciągu kilku ostatnich lat przedsiębiorstwo zmieniło nieco zasady działania. Poza firmowym blogiem, obecnie publikuje również treści w Social Media, np. na Facebooku.

Blog firmy jest dostępny dla wszystkich. Każdy pracownik zamieszcza na nim regularnie swoje wpisy. Publikowane treści to przede wszystkim: raporty z codziennej pracy, wskazówki dla nowych pracowników, zawierające specjalistyczne porady, wpisy dotyczące branży SEO, Social Media, Facebook Ads i Affiliate Marketing. Content jest tworzony w przemyślany sposób, jego lektura umożliwia szybkie i łatwe odnalezienie dodatkowych informacji w Internecie.

Najpopularniejsze wpisy zawierają badania przypadków i konkretne wskazówki dla czytelnika. Na stronie głównej pojawiają się treści, które regularnie zwiększają traffic na przestrzeni lat. Sporą popularnością cieszy się także miesięcznik „Lesen” (czytanie). Wielu użytkowników docenia fakt, że w jednym miejscu są zbierane i przetwarzane wszystkie najważniejsze informacje i artykuły o poszczególnych obszarach online marketingu. Pozwala im to bowiem na oszczędzenie czasu i sprawia, że niczego nie przegapiają.

4. Za pośrednictwem jakich kanałów warto rozpowszechniać bloga?

Nawet jeśli pomysł na bloga jest bardzo dobry, grupa docelowa musi się jakoś o dowiedzieć o jego istnieniu. Do rozpowszechniania idei przydadzą się już istniejące kanały wewnętrzne firmy oraz Social Media.

Możliwe środki regularnego rozpowszechniania treści pojawiających się na blogu:

  • udostępnianie aktualnych wiadomości na Facebooku, Twitterze itd. (tu mogą być aktywni sami pracownicy),
  • wysyłanie Newslettera informującego o nowych wpisach,
  • „połączenie“ bloga ze skrzynką mailową pracowników,
  • informacje o blogu na wizytówkach, w prezentacjach itd.

Blog firmy Projecter

Pracownicy firmy zamieszczają wpisy na firmowych profilach Twitter, Google+ i Facebook. Często zdarza się także, że publikują treści na prywatnych kontach. Ponadto, firma tworzy miesięcznik, w którym porusza zagadnienia SEA, SEO, Affiliate i Social Media. Oczywiście przesyła go pracownikom drogą mailową, w postaci Newslettera.

5. Jak oceniać sukces bloga? Jakie są cele takiej oceny? Jakich wskaźników należy użyć?

W kontekście tworzenia bloga firmowego, należy także zastanowić się nad regularną oceną przedsięwzięcia. Trzeba odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania  – jakie mamy cele? Czy da się je w ogóle osiągnąć? A jeśli tak, to w jakim stopniu?

W pomiarze efektywności ważną rolę odgrywają różne wskaźniki (KPI). Mogą one zostać ustalone na podstawie analizy zamierzonych celów. Za KPI można np. przyjąć:

  • traffic na blogu: wizyty; odwiedzający; nowe wizyty; czas trwania wizyt itd.,
  • zestawienie niektórych wpisów ze słowami kluczowymi,
  • rozwój Brand-Trafficu,
  • wygenerowane linki, Social Signals,
  • Artykuł zwiększający traffic.

Blog firmy Projecter

Agencja Projecter regularnie kontroluje liczbę wizyt na blogu używając Google Analytics. Obserwuje np. artykuły, które przyczyniły się do zwiększenia popularności strony. Uważnie śledzi także rankingi poszczególnych wpisów dzięki różnym narzędziom SEO.

Od 2013 roku firma przedstawia swoim pracownikom trzy najlepsze wpisy (tak zwane Top 3). Stwarza to nie tylko motywację do działania, ale także umożliwia tworzenie treści odpowiednich dla grupy docelowej. Ponadto, idee i struktura „zwycięskich tekstów” zostają szczegółowo przeanalizowane. Cały zespół wymienia opinie oraz dyskutuje na temat działań podjętych w celu promocji tekstów (udostępnianie na Twitterze, Facebooku itd.). Takie działania często okazują się nieocenioną pomocą przy promocji kolejnych wpisów.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wskazówki zebrane w tym artykule, pozwolą na zajrzenie za „kulisy firmy”, na znalezienie nowych pracowników lub na rozwój wizerunku eksperta. Wiele przedsiębiorstw decyduje się nie tylko na aktywne działanie na portalach, ale także na prowadzenie własnego firmowego bloga.  Aby jednak to narzędzie komunikacji pomogło w dążeniu do sukcesu, należy od samego początku podejmować działania ukierunkowane na zamierzony cel. Odpowiedzi na pytania o grupę docelową, orientację tematyczną, promocję i mierzenie wyników firmy z pewnością pomogą w projektowaniu i planowaniu skutecznego firmowego bloga.

 

Informacje o Autorce

Franziska Neubert pracuje w agencji online marketingu Projecter. Jako kierowniczka SEO zarządza zespołem odpowiedzialnym za optymalizację wyszukiwarek. Nieustannie usprawnia wewnętrzne procesy i jest pierwszą osobą do kontaktu w przypadku pytań lub wątpliwości związanych z dziedziną SEO. Franziska prowadzi także warsztaty i szkolenia z pokrewnych dziedzin. Poza tym jest odpowiedzialna za PR firmy Projecter jako Account Manager.


Brak komentarzy


Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!