Skip to main content

Co powinieneś wiedzieć, będąc autorem Textbrokera

Piszesz teksty i niedawno dołączyłeś do grona autorów Textbrokera? Być może masz już nawet jakieś doświadczenia z giełdami treści? Niezależnie od tego i, by uniknąć jakichkolwiek nieporozumień, postanowiliśmy zebrać najważniejsze informacje dotyczące pracy autora na naszej platformie. Zależy nam, by wszyscy początkujący u nas piszący mieli pełne rozeznanie w zakresie swych zadań oraz stawianych im oczekiwań (informacje te znaleźć można także w zakładce FAQ)

1. Tekst próbny 

Rejestracja w Textbrokerze jest całkowicie darmowa i niezobowiązująca. Po udanym procesie weryfikacji danych zostaniesz poproszony o przesłanie tekstu próbnego.

Temat

Nie chcąc ograniczać indywidualności oraz wszechstronności zainteresowań, Textbroker daje autorom, w przeciwieństwie do niektórych konkurencyjnych platform, pełną dowolność odnośnie tematu i liczby słów tekstu próbnego. W ten sposób piszący mają możliwość pokazania całego tkwiącego w nich potencjału twórczego. Ze swojej strony jedynie sugerujemy rodzaje contentu, które najlepiej nadają się na tekst próbny.

Tekst próbny to dla nas swego rodzaju próbka umiejętności pisarskich danego autora, pozwalająca określić jego pasje, mocne strony czy predyspozycje do tematyki niszowej, która mogłaby zainteresować potencjalnych zleceniodawców.

Ponieważ nasi klienci często zamawiają sprawozdania z podróży i artykuły na bloga, może dobrze byłoby zaprezentować swoje umiejętności w jednym z tych gatunków? Pamiętaj, to tylko propozycja czy podpowiedź dla niezdecydowanych. Ostateczny wybór tematu i gatunku tekstu zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Abyśmy mogli wyrobić sobie pierwszą obiektywną opinię na podstawie próbki tekstu, powinien on zawierać przynajmniej 200 słów.

Profesjonalnym autorom dajemy ponadto możliwość złożenia opublikowanych wcześniej tekstów jako własnych referencji, na podstawie których będziemy mogli ocenić poziom ich umiejętności. W tym celu wystarczy wpisać tekst w przeznaczonym do tego polu i podać źródło, z którego pochodzi (tekst opublikowany w sieci musi być podpisany pełnym imieniem i nazwiskiem).

Klasyfikacja, czyli kryteria oceny tekstu próbnego

Wstępna klasyfikacja następuje zazwyczaj w ciągu 24 godzin po oddaniu tekstu próbnego (w weekendy i święta nie dokonujemy oceny). Wszystkie teksty są sprawdzane przez naszych doświadczonych edytorów ze szczególnym uwzględnieniem zasad ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych. Pod uwagę brana jest również odpowiednia struktura.

Kryteria dotyczące kontroli tekstów są jasno określone i odnoszą się w takim samym stopniu do wszystkich tekstów i autorów, niezależnie od tego, czy są to doświadczeni piszący czy nowicjusze. To restrykcyjne przestrzeganie zasad kontroli tekstów ma na celu regularną pracę autora nad poprawą swoich umiejętności. Pozwala nam to na zapewnienie odpowiedniej jakości dostarczanych klientom tekstów i na sprostanie rosnącym wymaganiom wirtualnego rynku.

Na podstawie przesłanego tekstu próbnego nasz zespół edytorów przyznaje wstępną ocenę jakości tekstu – od 2 do 4 gwiazdek. Wszystkie kolejne artykuły podlegają takiej samej ocenie (chyba że są pisane w usłudze Managed-Service, wtedy najczęściej otrzymują ocenę neutralną).

W przypadku tekstu próbnego najlepsza możliwa ocena to 4 gwiazdki i otrzymują ją tylko ci autorzy, których teksty odznaczają się bezbłędnością pod każdym względem. Artykuły o dobrej strukturze, ale zawierające sporo błędów np. interpunkcyjnych, otrzymują 3 gwiazdki. Podobnie dzieje się z tekstami, które cechuje zbyt duża liczba powtórzeń, mało synonimów czy niekompletne zdania. 5 gwiazdek przyznajemy wyłącznie doświadczonym autorom, którzy wyróżniają się stałym profesjonalizmem we współpracy z Textbrokerem (po napisaniu co najmniej 10-15 tekstów na 4 gwiazdki).

By jak najlepiej wypaść w oczach edytorów, zalecamy wszystkim piszącym dokładną kontrolę swoich tekstów pod względem błędów ortograficznych i literówek przed ich oddaniem. Można to zrobić za pomocą odpowiedniej opcji w Wordzie lub darmowego korektora tekstów w Internecie.

Pamiętaj, że tekst próbny to nie ostateczna ocena Twoich kwalifikacji. Służy on jedynie do pierwszego wstępnego oszacowania umiejętności. Poprzez pisanie kolejnych artykułów, które są za każdym razem oceniane, Twój poziom zostanie odpowiednio dopasowany. Będziesz mieć więc szansę na poprawę. Podczas pisania tekstów zwracaj szczególną uwagę na poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną. Nie bez znaczenia jest również forma i styl przekazu.

2. Ocena

Textbroker współpracuje z szerokim gronem doświadczonych edytorów, których zadaniem jest bieżąca ocena i indywidualny komentarz do danego tekstu (tzw. feedback), co zwłaszcza w przypadku pierwszych opracowanych zleceń ma zasadnicze znaczenie. Pomaga bowiem autorowi lepiej ocenić swoje umiejętności lub zwraca uwagę na ewentualne niedociągnięcia. Nam z kolei daje gwarancję dostarczenia klientowi tekstów zgodnych z jego oczekiwaniami.

Podczas kontroli tekstów pod uwagę brane są następujące kryteria:

– stopień opanowania zasad polskiej ortografii i interpunkcji,
– odpowiednia budowa tekstu,
– adekwatna forma przekazu,
– rzeczowość i łatwość odbioru.

Średnia ocen ostatnich pięciu tekstów stanowi aktualny i oficjalny stopień jakości. Informacje odnośnie podstawy oceny dostępne są na bieżąco w zakładce „Zlecenia” – „Statystyki”.

3. Zlecenia i wynagrodzenie

Textbroker daje swoim autorom kilka opcji zarabiania pieniędzy. Wysokość wynagrodzenia zależy od poziomu jakości pisania, czyli liczby przyznanych gwiazdek, od wiedzy specjalistycznej i od typu wybranego zlecenia (OpenOrder, DirectOrder, TeamOrder). Dokładne informacje na ten temat można znaleźć tutaj.

OpenOrder

W obrębie otwartej puli zleceń (tzw. OpenOrder) autorzy mogą opracowywać teksty odpowiadające przyznanemu im poziomowi jakości (lub poniżej). Wszystkie aktualne zlecenia w danej kategorii są dostępne zaraz po zalogowaniu się na koncie autora w zakładce „Lista zleceń”. Decyzja o wyborze zlecenia podejmowana jest przez autora indywidualnie.
Liczba oferowanych zleceń na Textbrokerze, tak jak na większości innych giełd tekstowych, nie jest stała i może się zmieniać w zależności od sezonu (np. wakacje, święta). Jednak, jak wynika z naszych doświadczeń, klienci potrzebują coraz więcej tekstów o odpowiednio wysokiej jakości. Wielu z nich stawia przy tym na, obok OpenOrder, inne oferowane przez Textbrokera formy pozyskiwania contentu. Daje to autorom możliwość opracowywania lukratywnych zleceń, niezależnie od liczby przyznanych im gwiazdek. Współpracę w ramach DirectOrder czy TeamOrder inicjuje sam zleceniodawca, zadowolony z dotychczasowej współpracy z konkretnym piszącym w ramach OpenOrder albo takim, którego profil wydał mu się interesujący. Także Textbroker może sam wybierać autorów do realizacji konkretnych projektów. W interesie samego autora leży więc możliwie dokładne wypełnienie profilu publicznego.

DirectOrder

Zlecenie bezpośrednie, czyli tzw. DirectOrder, jest nadawane przez zleceniodawcę konkretnemu autorowi i tylko on ma do niego dostęp. Taryfę cenową ustala sam piszący, niezależnie od liczby posiadanych gwiazdek.

TeamOrder

Istnieją dwa rodzaje zespołów:

  1. otwarte – dostępne dla każdego piszącego po zalogowaniu się na koncie autora. Aby przystąpić do danego teamu, najczęściej wystarczy posiadać określoną wiedzę specjalistyczną. Niektórzy zleceniodawcy wymagają jednak uprzedniej aplikacji (tekst próbny, referencje itp.).
  2. zamknięte – to zleceniodawca wysyła zaproszenie do wybranych autorów.

Nadawanie zleceń i cały przebieg działania w TeamOrder wygląda podobnie jak w OpenOrder. Stawka w danym zespole ustalana jest przez zleceniodawcę i wynosi minimalnie 1,5 centa za słowo.

Zlecenia w ramach TeamOrder i DirectOrder są dla autorów doskonałą szansą na lukratywne wynagrodzenie, gdyż ustalone tu stawki są niezależne od liczby posiadanych gwiazdek. W interesie piszących leży zatem aplikowanie do konkretnych zespołów oraz przekonanie Textbrokera i potencjalnych zleceniodawców swoim profilem.

Textbroker poszukuje także stale autorów do konkretnych projektów w ramach usług Managed-Service. Country Manager najczęściej sprawdza profile publiczne i wybiera odpowiedniego kandydata.  Im dokładniej wypełnisz wszystkie zakładki, tym większe szanse na pozyskanie ciekawego zlecenia.

4. Wypłata wynagrodzenia

Wniosek o wypłatę wynagrodzenia można składać co tydzień po zalogowaniu na swoim koncie w zakładce „Wypłata”, klikając przycisk „Złóż wniosek o wypłatę wynagrodzenia”. Wypłata środków odbywa się w każdy piątek – o ile wniosek zostanie złożony najpóźniej w poprzedni czwartek do godziny 23:59 i na platformie podane są prawidłowe dane bankowe, a suma zebranych na koncie środków wynosi przynajmniej 10 €.

5. Nasza oferta dla autorów 

Textbroker przywiązuje wielką wagę do zadowolenia i ciągłego rozwoju swoich autorów. Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą przynoszącą obopólne korzyści. Z tego też względu oferujemy wszystkim piszącym, oprócz świadczenia standardowych usług takich jak pozyskiwanie klientów, szereg bezpłatnych możliwości doskonalenia:

• Nasi autorzy otrzymują mniej więcej raz w miesiącu specjalny tutorial z przydatnymi poradami językowymi oraz wskazówkami dotyczącymi stylu pisania oraz formułowania dobrych tekstów na strony internetowe.
• Pomocne tutoriale online w ramach tzw. Centrum Ekspertów Textbrokera zwracające uwagę autorów na źródła najczęstszych błędów i ich pochodzenie.
• Nasz blog informuje na bieżąco o aktualnych trendach w branży i narzędziach tekstowych.
• W regularnie organizowanych seminariach internetowych dajemy piszącym możliwość zgłębienia wiedzy odnośnie content marketingu i SEO.
• Specjalne wideotutoriale, które informują jak najlepiej wykorzystać możliwości naszej platformy.

Powyższa oferta jest stale rozszerzana i obejmuje, obok informacji zwrotnej do opracowanych zleceń i możliwości darmowego doskonalenia, także pomoc dla autorów we wszystkich sprawach dotyczących Textbrokera. Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami drogą e-mailową ([email protected]) lub telefonicznie pod numerem +48 61 8800552.

Mamy nadzieję, że powyższy tutorial rozwiał wątpliwości autorów stawiających pierwsze kroki na naszej platformie. Powodzenia! Cieszymy się, że jesteście z nami!

 


Komentarze

Liliana 2. sierpnia 2019 - 10:21

Witam!
Prośba o informacje od początkującego autora;

pyt.1.
Na karcie wybranego zlecenia, w części "Wytyczne zleceniodawcy (Ważne!)", znajdują się w prawym rogu opcje: "Zgłoś briefing" i "Ocena zlecenia". Do czego służą – co się w nich kryje i czy mogę w nie kliknąć, w momencie kiedy nie podjęłam jeszcze decyzji, że "Chcę opracować ten tekst".

pyt.2.
Mam firmę i prowadzę działalność na zasadach ogólnych – nie jestem VAT-owcem. W związku z tym proszę o informację, jak rozliczam podatek dla Urzędu Skarbowego: czy będę rozliczała się miesięcznie z dochodów z Textbrokera, czy rocznie wypełniając stosowny roczny PIT ?

pyt.3.
Czy mogę opracowywać zlecenia pisząc w swoim ulubionym edytorze tekstu – który mam zainstalowany w swoim laptopie – i dopiero gotowy tekst wkleić do edytora Textbrokera?

Może moje pytania są zbyt szczegółowe, ale chciałabym mieć pewność, że nie popełniam błędów.

Pozdrawiam i oczekuję na odpowiedź- szybką jesli można.

liliana

Odpowiedz

Jan Jarosiewicz 30. września 2019 - 13:58

Dzień dobry,

prosimy o kontakt mailowy pod adresem [email protected]

Odpowiedz

Masz pytanie lub opinię na temat artykułu? Napisz do nas!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone*

*
*

Managed-Service

Textbroker oferuje szeroką gamę usług Managed Service. Managed Service da Ci dodatkową pomoc oraz osobistego account managera, zawsze wtedy, gdy przekażesz nam zarządzanie Twoimi projektami.

Poproś o niestandardową wycenę!

Self Service

Potrzebujesz aktualnego contentu? Zarządzaj więc swoimi projektami poprzez Textbroker Self-Service. Ty wybierasz poziom jakości, cenę i autora Twoich tekstów.

Zarejestruj się za darmo!

Autorzy

Tysiące autorów z całego świata zarabiają z Textbrokerem, wiodącym dostawcą niestandardowego contentu. Zostań autorem Textbrokera i zyskaj dostęp do tysięcy projektów.

Zarejestruj się za darmo!